A nagy ajurvédikus szépségboom

2020. június 17.
Soha ilyen sokrétű, sikkes és modern jelenléttel és megoldásokkal nem kényeztetett bennünket bőrápolás terén több ezer éves ősi tudomány, mint az ayurvéda. Megnéztük, mi mindenért is érdemes az egyre virágzóbb ajurvédikus bőrápolással megismerkednünk.

Sokak fejében az ajurvédikus jelző szorosan egybeforrt a masszázs és a wellness világával, a mögötte rejlő mintegy 5000 éves tudományra pedig sokféleképpen, de semmi esetre sem egy friss hatást keltő, sikkes online jelenléttel bíró és egyre virágzóbb bőrápolási trendként tekintenek legtöbben. Ennek ellenére az ajurvédikus bőrápolást nemcsak szárnyára vette a modern kozmetikai piac, hanem egyenesen fókuszba is állította.

Egy közelmúltbeli Reuters jelentés szerint az ayurvédikus szépségszegmens elképesztően hasít globális viszonyban, és az új évtizedben további rakétaszerű kiugrás várható az ajurvédikus beautykencék eladása terén. Az ősi tudomány atombiztos alapjain nyugvó szépségápolás sztárstátusza mögött persze csupán az a szerethető és értékelhető jelenség áll, hogy a szépségápolási termékeket keresők prioritási skáláján egyre előrébb lépkednek a természetes és biotermékek. Szeretjük és keressük a bolygónk adta természetes, gyógyító és szépítő összetevőket, az ayurvédikus szépségmárkák termékeit, és ezzel egy időben nő fogyasztói tudatosság – áll a hírügynökségi jelentésben.

Ősi erő új köntösben

A hírességek között is egyre többen teszik le a voksukat a természet erejével szépítő, sokszor ajurvédikus formulák mellett. Az indiai köszméte, azaz amla is jó példa erre, az ebből készült szérumokat egy hollywoodi plasztikai sztársebész, dr. Raj Kanodia ajánlotta ügyfeleinek, mára pedig olyan sztárok rajonganak az antioxidánsokban gazdag, bőrfiatalító és –tápláló szérumokért, mint Sofia Vergara, Kim Kardashian West vagy Britney Spears.

Az ajurvéda tudomány ősi alapjaiból és az ahhoz kapcsolódó bőrápolási szemléletből kiindulva egyre több modern márka születik, az évezredek tapasztalatai alapján bevált, becses alapanyagok erejére építkezve.

Láttad már?

És valóban, imádnivaló dizájnnal hódító ajurvédikus brandek modern Instagram-oldalai (@paavaniayurveda, @tailaskincare, @samaya_ayurveda), dósha-típusmeghatározó online tesztek, kvízek (vegafuszeray.com/dosha-teszt/, teszt.maharishiajurveda.hu/, samayaayurveda.com/your-dosha/, nz.ayurda.com/nz/know-your-skin) és hasznos, otthoni ajurvédikus szépségrecepteket kínáló applikációk (Skin Care Tips by Video, Organic Skin Care & Beauty Care: Homemade Remedies) színesítik a modern időkre hangolt ősi tudományon nyugvó szépségápolási metódust.

A siker titka

De vajon a természetesség jelszó mellett mi a varázsa az egyre szélesebb skálán elérhető ajurvédikus márkáknak és termékeknek? Oláh Andrea ajurvéda tanácsadó azt mondja, az ajurvéda nyugati orvoslástól alapvetően a természetes eredetű szerek, főleg a gyógynövények használatában különbözik, és éppen ez az, ami a „pluszt” adja a bőrápolás terére vonatkoztatva is. „Itt az összes készítmény gyógynövényalapú és természetesen megvan minden bőr- és hajproblémára a megfelelő növény. Fontos persze az is, hogy a bőr mint szerv összefüggésben van a máj működésével, illetve a vérrel, ezért mi igyekszünk mindig egy belső szervi kezelés is ajánlani, például tisztítókúrát.”

Vagyis a dolog egészen komplex, ezzel a nagy múltú metódussal külső és belső fronton egyaránt tehetünk a fiatalodásért.

Az ajurvédán belül egyébként külön területe is van mindennek, a rasayanak nevezett ág. „Ez alapvetően a megfiatalítással foglalkozik, tehát próbálja lelassítani – ha nem is visszafordítani – az idő múlását sejtszintű regeneráción keresztül. Mivel az öregedés először a bőrön látszik meg, ezért ennek az ágnak a bőrápolás, a bőr fiatalon tartása fontos része.”

Növényi erő

A nagy természetes és holisztikus bőrápolási boom magával húzta az ajurvédikus márkák nagy számú megszaporodását, amelyek speciális növényi alapanyagok százait hozzák el a bőrápolás és bőrfiatalítás piacára.

Nem mindegy azonban, hogy melyik után nyúlunk, itt ugyanis nem személyes ízlés, vagy favoritfüggő a választás. Először is ott vannak a jól bevált ajurvédikus alapösszetevők. „A sáfrány, a szantálfa, az aloe vera, a jázmin, a neem, a rózsa, csupa olyan gyógynövény, amelyek alapvetően benne lehetnek a legtöbb készítményben. A neem szuper a tisztátalan, pattanásos, zsíros bőr kezelésére, az aloe vera ugyanakkor az érzékeny, vízhiányos, rosaceás bőrre a tökéletes választás, míg a sáfrány és a szantál remek bőrfeszesítők” – árulja el Oláh Andrea, hozzátéve, az érett, ráncos bőrre már a rózsát ajánlja.

„Ha hidratálás a cél, akkor a rózsavizet válasszuk, nagyon jó hidratáló, bőrnyugtató, testápolásban pedig az olajozást ajánlom, főleg szezám-, mandula-, kókuszolajjal.”
Ami pedig a házi praktikákat illeti, a szakértő nagy rajongója a gyógynövényekből készült poroknak, ezeket szereti kikeverni olajjal, rózsavízzel, többek közt arcmaszkot készítve belőle. „Egyébként kiváló gyógynövényes porokat találhatunk a neten is, akár magyar oldalakon is. Ezekből pasztát lehet készíteni, és haj- vagy arcpakolásként használni. Nekem most személyes kedvencem a kapoor kachli por, amely az egyik legjobb hajnövesztő. Ha valakinek vékonyszálú a haja, érdemes bevetnie, szépen vastagítja a hajszálakat.” A bhringarajpor is erősíti a hajszálakat, egyúttal megállítja a hajhullást, csökkenti az ősz hajszálak megjelenését, és az arcbőrre is nagyon jó, öregedésgátló hatású.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

👀 Can’t. Stop. Watching. #oddlysatisfying

aavrani (@aavrani) által megosztott bejegyzés, Ápr 20., 2020, időpont: 11:41 (PDT időzóna szerint)

Dósákra szabott kencék

Azzal kapcsolatban, hogy honnan tudjuk, hogy egy első blikkre ígéretes ajurvédikus márka valóban értéket képvisel, a tanácsadó azt mondja, leginkább onnan, hogy külön készítenek szereket a három dósának, tehát vannak kifejezetten vata, pitta, kapha készítmények – hiszen mindegyik típus más jellegű problémákkal küzd.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

| ANTI-AGEING vs AGELESS BEAUTY | ⁠⠀ ⁠⠀ The concept of anti-ageing at times frustrates me. Solidifying the gender-based and outdated narrative that being young and beautiful is synonymous with being a woman. This misconception places immense daily pressure, especially as we grow into mature women. These views are deeply rooted within us as a product of years of mixed messages from mainstream media; fed to us from the time our eyes lit up watching Disney, featuring princesses that were typically youthful, thin, white and adhering to western beauty ideals. ⁠⠀ ⁠⠀ Despite this, at 21 years old, I still find myself with a guasha, giving myself lymphatic facials. Many of these products in my skincare collection often feature a sub-text of ‘anti-aging’. Whether or not this is an unnecessary step at my age, or an unnecessary step all together, I think investing in skincare rather than skin preservation is the healthiest way to look after your skin. Despite our innate attachment to youthful skin, we need to rewrite the narrative. We need to remind ourselves that growth is beautiful, and that our desire for skin serves us and in turn we shall nourish it, without condemnation for its natural changes.⁠⠀ ⁠⠀ What makes me love Rasasara so much, and takes my mind off these cosmetic industry fads, is its commitment to using completely naturally derived ingredients. That gives me a deeper sense of connection to plants. And stimulates contemplation, of the co-existence between plants and the lineages of women around the world, who have used oils, floral waters and plant-based remedies with healing properties for skin treatments throughout ancient times to current contexts. ⁠⠀ With this knowledge I find that engaging in self-care and skincare practices can be an opportunity to step away from the superficiality and a chance to embrace the few moments that we have to our selves by introducing self-love that defies adhering to socialised beauty ideals.⁠⠀ ⁠⠀ Words by Uma, kindly edited by @v_tora

Rasasara Skinfood (@rasasaraskinfood) által megosztott bejegyzés, Jún 2., 2020, időpont: 12:43 (PDT időzóna szerint)

Ilyen a dósatermékekben erős Rasasara Skinfood, de nagy név a területen a Kama Ayurveda és az ausztrál Om Veda, is. Az ajurvédikus orvosok által kifejlesztett Arya Essentials a luxus kedvelőinek lehet érdekes, ha pedig amerikai gyártót is szívesen tesztelnénk, akkor a brooklyni, ajurvédikus alapokon nyugvó Jiva-Apoha, a Pratima vagy épp a viszonylag új belépőnek számító Aavrani termékei is megérhetnek egy misét.

Olvastad már?

A cikk a Marie Claire áprilisi lapszámában is megjelent.

Fotó: Unsplash