Milliószámra kerülnek ki a gyártósorokról a vadonatúj szépségtermékek – igencsak nehéz választás elé állítva azokat, akik bevált favoritokra, stabil szépségrutin-szereplőkre vágynak. Persze megkönnyíti a döntést, ha a hatékonyság mellé mesébe illő sztorit is kapunk a szépségmárkák történetei képében. Ezeknek a kozmetikumoknak nemcsak a neszesszerünkben van bérelt helyük, hanem a szívünkbe is belopták magukat varázslatos múltjukkal. Az alábbi, a tavaly novemberi lapszámunkban is megjelent cikkünkben csupa hasonló, magával ragadó történetet olvashattok.
Önbizalmat adó hajkorona – TRESemmé Biotin Repair sampon és balzsam
Ma már teljesen természetes, hogy csúcskategóriás hajápolási termékeket vetünk be a fürdőszobánkban. Pedig bő száz éve még nem volt magától értetődő, hogy az otthoni hajápolók hatásfoka akárcsak a közelébe ér a fodrászatokban használt kozmetikumokénak. A hajuk szépségére, egészségére kényesebb nők régi, bevált szépségpraktikákat, konyhai alapanyagból vagy gyógynövényekből kikevert kencéket tudtak csak bevetni – mígnem az 1920-as években az amerikai St. Louisban született Edna L. Emme a hétköznapi hajápolás felturbózásának szentelte életét.
A fiatal Edna a nővére fodrászatában dolgozva ébredt rá, mekkora hatása van a nők önbizalmára annak, ha megújult, megszépült hajjal lépnek ki a fodrászatokból. Ezt az energiát, életérzést, pontosabban önbizalmat szerette volna biztosítani minden nőnek a hétköznapokban is, amikor 1948-ban megalapította saját brandjét, a hajápolás és hajformázás terén magasabb, szalonszínvonalú otthoni termékeket kínáló TRESemmét.
A fodrászból lett márkaalapítót sok kortársa úttörőként jellemezte: nem épp szabálykövető, ám vállalkozó szellemű és kitartó. Igazi példakép, egy átlagon felül erős nő, aki állítólag a gyártósortól kezdve az igazgatói székig szinte minden pozíciót megjárt, és örök célja maradt, hogy a nők önbizalmát csúcskategóriás otthoni hajápolási és formázási kedvencekkel fokozza. A TRESemmé napjainkra meghatározó szépségpiaci szereplővé nőtte ki magát mesébe illő szépségmárka-történettel, és egészen speciális hajgondokra is profi megoldást kínál. A szabadalmaztatott technológiával előállított Biotin Repair termékcsalád a mai napig favorit a száraz, töredezett hajú nők körében.
A mester és a tökéletes vörös – Giorgio Armani ajakrúzs, Red 400 árnyalat
Az Armani Beauty szépségmárka története éppen olyan, mint magának Giorgio Armaninak a tehetsége: sokrétű, izgalmas és milliónyi új, váratlan árnyalatot képes felfedni. Igaz ez az olasz divattervező korszakalkotó ruhakölteményeire, az álomvilágokat és saját emlékeit is feltáró niche parfümjeire, de a luxuskategóriás, minden fronton a tökélyre törekvő dekorkozmetikai vonalára is.
Az ikonikus Red 400, vagyis a „tökéletes vörös” néven ismert rúzsárnyalat megszületése előtt a tervezőmester kilencvenöt árnyalatot utasított el. Egyiknél sem érezte, hogy az lenne az igazi. A cél az volt, hogy létrehozzák a tökéletes vörös árnyalatot, amely minden arcszín és -tónus esetében telitalálat lesz. Az ihletet a márka sminkszakértőjének, Linda Cantello kertjének egyik rózsája adta, amelyből végül Giorgio Armani színalkotási tehetségének és Linda Cantello szakértelmének hála megszületett a kilencvenhatodik árnyalat: a Red 400.
A rövid idő alatt ikonikussá vált Red 400-et a legtökéletesebb vörös árnyalatként emlegetik, ami nem is túlzás, hiszen amellett, hogy intenzív, nem sárgás és nem is kékes, vagyis valóban mindenki számára – hideg, meleg és semleges bőrtónushoz is – ideális.
A magyar bőrszépítő és hollywoodi rajongói – Erno Laszlo Sea Mud Deep Cleansing Bar
A fiatal magyar orvos, dr. László Ernő 1925-ben különleges pácienst fogadott: Habsburg Stefánia hercegnő azzal a problémával kereste fel, hogy rendkívül súlyos aknéval küzd. A bőrgyógyász lenyűgöző eredményekkel kezelte őt, olyan eljárásokat és saját receptúrájú termékeket fejlesztett ki a hercegnő bőrének szépítésére, amelyek később világszerte úttörőnek bizonyultak, és amelyekkel a doktor a magyarországi és a nemzetközi karrierjét, a márka ikonikus történetét is megalapozta.
Gombaszögi Frida színésznő is hozzá fordult, hogy segítsen eltüntetni az arcáról a hegeket, amelyeket egy tinédzser rajongója okozott azzal, hogy meglőtte. A kozmetológus ezúttal is csodát tett. Ugyan évek kellettek hozzá, de krémjeivel sikerült szinte teljesen eltüntetni a színésznő arcáról a lőtt seb után visszamaradt barázdákat.
A magyar bőrgyógyász 1927-ben vitte át szaktudását – és feleségét, Gombaszögi Frida húgát, Irént – a tengerentúlra, New Yorkba, ahol hamarosan hollywoodi hírességek sokasága – többek közt Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Greta Garbo, Ava Gardner – igyekeztek bejutni hozzá az örök szépség és fiatalság reményében.
Dr. László Ernő nevéhez fűződik a bőrápolási rituálé ötlete, a kettős arctisztítás és a pH-kiegyensúlyozó bőrápolás is. A néhai zseni luxusmárkája, az Erno Laszlo csúcskategóriát képvisel, és nem kisebb hírességek fürdőszobájában bukkannak fel arctisztító szappanjai és bőrápoló kozmetikumai, mint Brad Pitt, Nicole Kidman vagy éppen Madonna. A Sea Mud Deep Cleansing Bar, egy méregtelenítő, hámlasztó és bőrkiegyensúlyozó fekete szappan is abszolút kiállta az idők próbáját, jelenleg is sztártermék.
Testvéri szeretet és igéző pillák – Maybelline Cake szempillaspirál
Ki gondolná, hogy a viszonzatlan szerelem és a testvéri összetartás áll egy, a mai napig nők tízmillióinak buja, szexi szempilláiért felelős márka első, modern, mindennapi használatra készült szemsminktermékének megszületése mögött! A történet helyszíne Chicago, és nem csak térben, időben is messzire kell utaznunk: 1913-ban a fiatal amerikai vegyész, Thomas Williams szemtanúja volt nővére, Maybel viszonzást nem nyert szerelmének. A lány, hogy meghódítsa szíve választottját, az akkori lehetőségekhez mérten minden női praktikát igyekezett bevetni, a sminkjét illetően ez például a vazelin használatát jelentette. A filléres kenőanyagot a nők ekkoriban a szempillájukra és a szemöldökükre kenték, hogy csábítóbbá tegyék megjelenésüket.
A vegyész igyekezett segíteni a nővérének, ezért egy új szempilla- és szemöldökfestékkel rukkolt elő, ami tulajdonképpen szénporral dúsított vazelin volt. A hatása drámaira sikerült: Maybel szeme ragyogott, ami az állhatatos rajongás mellett hozzájárult ahhoz, hogy elnyerje a kiválasztott férfi szerelmét, a testvére pedig Maybelline néven megalapította a mára a világ egyik vezető dekorkozmetikai cégének számító, izgalmas történetű szépségmárkát.
1917-ben Thomas Williams bemutatta a Maybelline Cake szempillaspirált: ez volt lényegében az első modern, mindennapi használatra készült szempillakozmetikum. Eleinte csak postai úton volt kapható, de aztán olyan óriási igény lett rá, hogy 1932-ben a Maybelline egy speciális, tízcentes Cake Mascara csomaggal jelent meg a kiskereskedelemben. A termék megteremtette a szempillafestékek piacát, és azóta megannyi korszerű, praktikus, sokoldalú és sikkes utóddal büszkélkedhet.
A gésák kedvence új formában – Shiseido Eudermine Activating Essence
Még korábbra, a 19. századba kell visszarepülnünk, ha a Shiseido egyik legikonikusabb alkotását, az Eudermine forradalmi megszületését és izgalmas történetét szeretnénk megismerni. A japán kozmetikai márka 1897-ben piacra dobott első mesterműve a mai napig komoly rajongótáborral rendelkezik. A lotion állagú termék akkoriban tényleg egyedülálló vízión, tudományos kutatásokkal alátámasztott összetételen alapult, de élénkpiros csomagolásával is vonzotta a tekinteteket. (A neve is árulkodó: a görög eu, azaz jó és dermis, vagyis bőr szavakból alkották.)
A szépségmárkák történetei között kiemelkedő Shiseido „vörös, angyalillatú vize” hamar a bőrápolásban maximalistának számító gésák kedvence lett. Számukra az erős smink egyet jelentett a szépséggel és az ápoltsággal, ám az ólomtartalmú fehér púderük komoly bőrproblémákkal fenyegette őket. A vastag sminkréteg alatt ez a termék képes volt védelmet biztosítani a bőrüknek az ólom károsító hatásával szemben.
A legendás Eudermine kiállta az idők próbáját, és ahogyan egykor a gésák, ma a bőrük hibátlanságára köztudottan sokat adó sztárok – köztük Kim Kardashian és Priyanka Chopra – is rajonganak érte. A mai kor életviteli kihívásaira is tökéletes választ adó „csodavíz” megújulva, a modern női bőr igényeihez igazodva Eudermine Activating Essence néven, újragondolt formában és formulával áll helyt, és nyújt még többet: helyreállítja a bőr egyensúlyi állapotát, és mesterien fokozza az utána alkalmazott szérum és krém hatékonyságát.
Fotó: Getty Images