Így kerüld el könnyen a diétás csapdákat!

2020. július 04. |

Zsírégető, kardio és egy hangzatos új diéta a fogyni vágyók szentháromsága. Szakértői segítséggel mögéjük tekintve, most megmutatjuk, mi az, amire tényleg szükséged van ahhoz, hogy fogyni tudj.

Nincs olyan nap, amikor ne hallanánk valamilyen új, szuperhatékony diétás módszerről akár a médiából, akár ismerőseink Facebook-oldaláról. Vagy egy frissen felfedezett táplálékkiegészítőről, ami azonnal leoldja még a legmakacsabb zsírpárnákat is. És persze nem feledkezhetünk el azokról a természetes csodaszerekről sem, amik mindenféle káros hatóanyag nélkül ígérnek látványos sikereket. Holp Rita táplálkozási tanácsadó és személyi edző, a Prioritize U alapítója a diéták világában igyekszik eligazítani minket őszinte, mélyreható válaszokkal.

Túl szép, hogy igaz legyen?

2019-ben a globális fitneszipar bevétele közel 100 milliárd dollár volt, és 2018-ban az étrendkiegészítők piacának értéke meghaladta a 140 milliárd dollárt. (Forrás: www.businessinsider.com) Nem nehéz belátnunk, hogy ez színtiszta üzlet. Minden kikerülő termék egy új pénzkereseti lehetőséget nyújt, így rengeteg energiát fordítanak a cégek marketingre, és alaposan megfontolják a legapróbb részleteket is a csomagolás színétől a kommunikációig, hogy sikeresen elérjék a célcsoportjukat, vagyis minket. És jól látható, hogy mi ezt imádjuk. Legtöbben azonnal ráharapunk egy hangzatos nevű új termékre, ami pont azokra a problémákra kínál megoldást, amikkel mi küzdünk. Meggyőzzük magunkat, hogy csak erre van szükségünk ahhoz, hogy végre elérhessük fitneszcéljainkat.

Akkor mégis miért nem éri el mindenki az áhított alakot?

Habár a legtöbb fogyókúrás táplálékkiegészítőn szerepel, hogy látványos eredményt csak megfelelő étrend és mozgás esetén lehet vele elérni, ezt az apróbetűs részt a legtöbben figyelmen kívül hagyják. Hiszen mennyivel jobban hangzik az, hogy ha beveszed az adott kapszulát, akkor nyugodtan fogyaszthatod a kedvenc ételeidet, nem kell aggódj a hízás miatt. Vagy hogy csak 1 hétig kell idd a méregtelenítő teát, és akár 5 kilogrammtól is megszabadulhatsz. Legtöbb esetben azonban közel sem leszel annyival könnyebb az ilyen kúrák végére, mint a pénztárcád. Vagy ha mégis sikerül leadni némi súlyfelesleget, sokszor csupán rövid távú az öröm.

Láttad már?

Nehezebb nőként fogyni?

Nehezebb nőként fogyni?

Talán ismerős: a pároddal egyszerre kezdtek el diétázni és sportolni. Még azt is kiszámoltad, hogy pontosan milyen kalóriabevitellel érheted el a kívánt eredményt? Lelkesen vágsz bele, tartod magad a kitűzött célodhoz, majd azt veszed észre, hogy a párod gyorsabb ütemben fogy.

Sajnos feje tetejére állt a prioritási sorrend!

Manapság inkább érdekli az embereket, hogy milyen diétába kell kezdjenek, és melyik táplálékkiegészítőket szedjék, mint hogy stabil alapokat építsenek. Értem én, a táplálékkiegészítők szexik. Ettől azonban sajnos még nem csodaszerek. Mint ahogy a nevük is mutatja, ezek csak kiegészíteni tudják a táplálkozásunkat. Vagyis ha az alapok nincsenek rendben, akkor bármiféle tabletta vagy tea csak kidobott pénz. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a különböző populáris diéták működhetnek ideig-óráig, de ha olyasmit szeretnénk magunkra erőltetni, ami nem fér bele az életvitelünkbe, rövid ideig tarthat csak a lelkesedés.

Mit tehetsz, hogy te ne ess ezekbe a csapdába?

Tudd mi számít. Ha tudod, mit miért kell csinálj, máris egyértelműbbé válhat, hogy mire kell nagyobb figyelmet fordíts, és mivel nincs értelme foglalkoznod. Az alábbiakban eloszlatunk néhány gyakori tévhitet, hogy te sikeres lehess a diétádban.

Tévhit 1: estefelé már ne egyél, főleg ne szénhidrátot

Az egyik legrégebbi tévhit, hogy aki diétázik, az estefelé már ne egyen. Hol itt a probléma? Mindenkinek másképp alakul az étvágya a nap folyamán. Van, aki reggel farkaséhesen ébred, de könnyen elhagyja a vacsorát. Nekik beválhat a fenti módszer. De azoknak, akik reggel nem éhesek, és a vacsora az egyetlen étkezés, amit a családjukkal tudnak tölteni? Na számukra ez a szabály tarthatatlan lehet. És nem mellesleg, felesleges is. Nem az számít, hogy mikor és mit eszel a nap folyamán, csak az hogy összességében mennyit. Ha te vacsoraidőben szeretsz egy kiadósat enni, akkor tudd, hogy ezt nyugodtan megteheted, amennyiben a nap további részében kialakítod a fogyáshoz szükséges deficitet.

Tévhit 2: minden édességet el kell hagyj a diéta során

Ezt a fogyókúrás alaptörvényt mindenki ismeri. És nemacsak az édességek, hanem a chipsek, pizza, alkohol és társaik is sokszor tiltólistásak lehetnek. Mégis miért problémás ez? Rengeteg kutatás áll rendelkezésünkre, amelyek egyöntetűen bizonyítják, hogy azok az alanyok, akik szigorú szabályokat követnek, sokszor kevésbé (vagy egyáltalán nem) tudják tartani magukat a diétához, mint azok, akik rugalmasabbak az ételválasztásaik terén.

Sőt, akik kizárnak bizonyos kedvelt ételeket/ételcsoportokat, azok sokszor azt tapasztalják, hogy mikor újra fogyasztják ezeket, akkor kontrollálhatatlan étvágyukat csak túlevéssel tudják kielégíteni, ami sok esetben a diéta végét jelenti, hiszen úgy érezhetik, hogy mindent elrontottak, így kár is folytatni.
Az igazság az, hogy bármi beleférhet a diétába, ameddig azt tudatosan és megfontoltan építjük be. Probléma akkor van, ha bizonyos ételek fogyasztásakor elszalad velünk a ló. Ilyenkor érdemes lehet elgondolkozni, hogy miért is van ez, illetve ha beazonosítottuk konkrétan mi okoz nekünk nehézséget, hasznos lehet azt kis mennyiségben, de akár minden nap is fogyasztani, hogy elveszítse ránk gyakorolt hatását.

Tévhit 3: a tökéletes diétát kell kövesd

Rengeteg opcióból lehet manapság választani, amik elképesztő sikereket ígérnek. Így ha te nem tapasztalod a várt eredményt, akkor könnyen azt érezheted, hogy benned van a hiba. Általában azonban nem ez a probléma. Sokkal inkább az, hogy az adott módszer nem a legmegfelelőbb számodra. Miért erőltetnél magadra olyasmit, ami nem fér bele az életviteledbe és nem tudod hosszú távon tartani hozzá magad? Nem lenne jobb pont fordítva? Ha a diétát alakítanád a saját preferenciáid szerint?

Segíthet, ha tudod, hogy egyik diéta sem felsőbbrendűbb a másiknál. A legfőbb szempont az kell legyen, hogy te melyikhez tudod tartani magad? Mi az a módszer, mely segít neked kialakítani a fogyáshoz szükséges kalóriadeficitet. Lehet hogy a kalóriaszámlálás válik be, de lehet, hogy az, ha elhagyod a szénhidrátokat, vagy ha kihagyod a reggelit, stb. Sőt, akár mindezek együttesen, vagy ahogy éppen jónak látod. Kezelheted a diétákat úgy, mintha egy menüről válogatnál, hogy aznap éppen mihez van kedved:

– Nagy vacsorára készülsz? Kihagyhatod a reggelit, ha úgysem vagy akkor még olyan éhes!

– Szeretnél egy szelet tortát enni? Jó ötlet lehet elhagyni a szénhidrátköretet ebédkor, így simán beleférhet a süti.

– Hétközben könnyebben megy a diéta, de hétvégére elszáll a lendület? Nem muszáj minden nap diétáznod, így is lehetsz sikeres. Nem kell minden napodnak tökéletesnek lenni, elég ha egy adott időszakon belül tartod magad a célkitűzéseidhez.

Olvastad már?

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód