Ez a legjobb napszak a vitaminok beszedésére

2021. május 30. |

Ha többféle vitamint és táplálékkiegészítőt szedünk, néha külön kihívást jelent összeállítania a megfelelő adagolást, és akkor az időzítésről még nem is beszéltünk. Pedig a megfelelő felszívódáshoz nem mindegy, hogy mit mikor és mivel veszünk be.

„Azért szedjük a vitaminokat és táplálékkiegészítőket, hogy hassanak. Ehhez nem mindegy, hogy a nap melyik szakában vesszük be az adott szert” – magyarázta dr. Dimitar Marinov belgyógyász, tápanyagszakértő. A magnézium például nyugtatja az idegrendszert és segítheti az elalvást, így a legjobb a vacsorához bevenni. A melatonin szintén az elalvást segíti, így egy-két órával a lefekvés előtt érdemes bevenni. A C-vitamin hasmenést okozhat, ezért érdemes valamelyik étkezéshez párosítani, hogy az étel semlegesítse a gyomorirritáló hatását.

vitamin-szedes-idopont

Mit vegyünk be üres gyomorral?

„A vízben oldódó vitaminokat és ásványi anyagokat evés előtt, éhgyomorra szedjük, hogy könnyebben felszívódjanak és az anyagcsere a lehető legjobban feldolgozza” – javasolta Alana Kessler dietetikus. A szakemberek szerint mindenképp érdemes egy jó pohár vízzel kísérni ezeket, hogy a szervezetünkben minden feltétel optimális legyen a felszívódásukhoz, és a lehető legjobb hatást fejthessék ki. 

A B-vitamin például ilyen, és ha a C-vitamin nem okoz nálunk gyomorproblémát, szintén érdemes még evés előtt bevennünk. A vasat azért célszerű éhgyomorra szedni, mert bizonyos ételek, különösen a tejtermékek, akadályozhatják a felszívódását, míg a C-vitamin segíti, ezért a kettőt érdemes kombinálni is. A probiotikumokat 30 perccel evés előtt érdemes bevenni a legteljesebb hatásért. 

Étkezés közben szedjük

A zsírban oldódó vitaminokat érdemes avokádót, tojássárgáját vagy olívaolajat tartalmazó étel mellett bevenni a lehető legjobb felszívódásért. Ilyenek a D-, E-, A- és K-vitamin. Az ásványi anyagok közül a csonterősítő kalcium-karbonátot, a multivitaminokat és a magnéziumot célszerű valamilyen étellel együtt szedni.

Mikor szedjük a terhességi vitaminokat?

A terhességi vitaminok tartalmaznak vízben és zsírban oldódó vitaminokat is. Mivel ezek a táplálékkiegészítők speciális élethelyzetre vonatkoznak és nagyban függ az adagolásuk és a vitaminszükséglet az adott személy egészségi állapotától, így az orvosunkkal érdemes konzultálni a szedés időzítéséről. „Mivel a várandós nők gyomra sokkal hajlamosabb az érzékenységre, így logikus, ha valamilyen ennivalóval együtt szedjük – javasolta a dietetikus. – Így marad lent legkönnyebben a tabletta, és ez csak minimálisan befolyásolja a vízben oldódó vitaminok felszívódását.”

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

3 egyszerű mód, hogy elegendő D-vitaminhoz juss

3 egyszerű mód, hogy elegendő D-vitaminhoz juss

A D-vitamin elősegíti a kalcium felszívódását a szervezetben, ezért hozzájárul ahhoz, hogy erősebbek legyenek a csontjaid és a fogaid, ugyanakkor az immunrendszer működését is támogatja és több krónikus betegség kialakulásának esélyét csökkentheti.

beauty-awards-felhivas

Szavazni ITT tudsz!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód