8 dolog, amit a mellről és a futásról tudnod kell

2021. október 30. |

Mellek. Valójában semmit nem segítenek futásnál. Viszont útban vannak, speciális ruházatot és felszerelést igényelnek, és bizonyos esetekben akár fájhatnak is.

2013-ban végeztek kutatást a londoni maraton női futói között, és kiderült, hogy a nők harmada tapasztal esetenként mellfájdalmat is akár futás közben. Sőt, 17 százalékukkal már az is előfordult, hogy hamarabb abba kellett hagyniuk egy-egy edzést a mellükben jelentkező fájdalom miatt. Szerencsére nem kell megállnunk itt, és elfogadnunk a tényeket. A kutatók folyamatosan tanulmányozzák a mell mozgását sportolás közben, a sportmelltartók egyre jobbak, így nem kell lemondanunk a futásról, ami a kutatások szerint az egyik legjobb dolog arra, hogy csökkentsük a mellrák kialakulásának esélyét. 

futas-mell-sportmelltarto

A testünk nem kegyes a melleinkhez

„A mérettől függően a mellek nagyon nehezek lehetnek – mutatott rá dr. Andrea Cheville, a Mayo Klinika rákrehabilitációs programjának vezetője. – A test nem támasztja alá túl jól. Nincs semmi, ami stabilan és mozdulatlanul tartaná őket. Csak a bőr és egy kevés kötőszövet.”

A testünk más részei szerencsésebbek. „Ha például a hasi kötőszövetet nézzük, az rendkívül erős. Futás közben a belső szerveink nem ugrándoznak ide-oda, mert erős rostburok veszi körül őket. A mellnek vannak ellenben fájdalomérző receptorai. Így ha ez a kevés támasztóelem nyúlik, az fáj” – mondta Cheville. 

Többet mozognak, mint gondolnánk

Michelle Norris, a Portsmouth Egyetem sport- és mozgástudományi tanszékének vezető kutatója a mell mozgását tanulmányozza és sportmelltartókat tesztel laboratóriumában. Ehhez kollégáival nőket kérnek meg, hogy futópadon fussanak csupasz felsőtesttel, majd gyenge, illetve erős tartást biztosító melltartóban. 3D digitális mozgásrögzítést használnak, hogy a mellek futás közbeni elmozdulásának mértékét megállapíthassák. „Van néhány nagyon elhivatott résztvevőnk, és sokat köszönhetünk nekik” – mondta Norris, aki kollégáival azt figyelte meg, hogy a mellek futás közben nyolcas alakban mozognak. Nem csak fel-le mozdulnak el, ahogy azt gondolnánk először, de jobbra-balra, sőt előre-hátra is kilengnek. „A mell csak egy köteg kötőszövet, nem izom. Nem egy merev struktúra. A tér minden irányába kimozdul, amikor futunk” – mondta Norris. 

Ha ezt a kilengést összeadjuk, a támasztás nélküli mellek akár 15 centiméterre is kimozdulnak futás közben. Ez függ természetesen a mellmérettől és a mellállománytól is. Az elmozdulás fele függőleges, negyede oldalra, negyede pedig előre-hátra történik. 

Elengedhetetlen a jó sportmelltartó

Nem kérdés tehát, hogy a női futóknak szükségük van a megfelelő megtámasztásra. A szakember azt javasolja, hogy ne vásároljunk elhamarkodottan, próbáljunk fel minél többféle melltartót, válasszuk azt, amelyik a lehető legjobban illeszkedik. Futáshoz válasszuk a lehető legerősebb tartással rendelkező típust. 

„Mindennek a kulcsa az illeszkedés. Ez a legfontosabb a nők számára, ha sportolnak. Olyan sportmelltartót szabad csak választani, ami tökéletesen illeszkedik, és kompromisszumok nélkül kényelmes – mondta Norris. – Ha csatos záródású, akkora méretet válasszunk, hogy a leglazább állapotában is tudjuk viselni. Így ha a mosással nyúlik az anyag, még mindig tudjuk szorosabbra csatolni.”

A gyorsaság nem befolyásolja a mozgást

Ami a legjobban meglepte Norrist és kutatótársait, hogy nem számít, milyen sebességgel fut valaki, a mell mozgása ugyanolyan mértékű. „Azt feltételeztem volna, hogy minél gyorsabban fut valaki, annál jobban mozog a melle. Ám ez nincs így – mondta a kutató. – Ha 10 kilométer/óra sebességgel futunk, a mell a lehető legjobban kileng. Ha 14 km/órára növeljük a sebességet, a kilengés ugyanakkora marad.”

Ne gondoljuk tehát, hogy ha egy hosszabb, kényelmesebb tempójú futásra indulunk, jó lesz a lazább melltartó is. Ugyanarra az erős tartásra van szükségünk mindig. 

Zsugorodnak a melleink?!

Akik frissen vágnak bele a futásba, észrevehetnek változást a mellméretükben. „Nem szükségszerű, hogy a futás miatt kisebbek legyenek a mellek – mondta Norris. – Ám a mell zsírból és rostos kötőszövetből áll. Így ha valaki edz és egészségesen táplálkozik, a testzsír általánosságban csökken, ez vonatkozik a mellre is. Nem arról van szó, hogy a test egy bizonyos pontjáról fogyunk.”

Vegyük komolyan a fájdalmat

A mellfájásnak különböző fajtái vannak, a legtöbbnek banális és könnyen megmagyarázható oka van. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni ilyenkor sem. „A mellfájdalom is fájdalom – mutatott rá Cheville. – Sportolás közben a nem megfelelő alátámasztás, rossz sportmelltartó miatt alakul ki leggyakrabban fájdalom. Márpedig a nagy mellekkel rendelkező nőknek nehezebb lehet valóban működő sportmelltartót találni.”

Sok nő melle különösen érzékeny a menstruációt megelőző napokban. Ha a fájdalom erős, valószínűleg nem nagyon van kedvünk edzeni. „Fontos felismernünk a testünk jelzéseit, ha érzékenyek vagyunk, ne vigyük túlzásba – mondta a szakember. – Segíthet, ha csökkentjük a sóbevitelt a menstruációt megelőző időszakban, mivel a vízvisszatartás hozzájárulhat a mellek megduzzadásához, tovább rontva a fájdalomérzetet.”

Bármilyen szokatlan fájdalom esetén azonban forduljunk orvoshoz. „Ha egy kismellű nő teljesen ismeretlen, korábban soha nem érzett fájdalmat tapasztal, amit nehéz megmagyarázni, az több mint aggasztó. Fontos ellenőrizni, mi állhat a háttérben” – jelentette ki Cheville.

A kényelmetlenség megöli a motiváció

Szintén a Portsmouth Egyetem laboratóriumában derítették ki, hogy a mell kényelme nagyban befolyásolja a nők elszántságát is a futással kapcsolatban. Még úgy is, ha nem is vagyunk teljesen tudatában annak, hogy a melleink szabotálják az edzésünket. „Ha rossz melltartót választunk, nem lesz tartós a futás iránti lelkesedésünk” – jelentette ki Norris. 

A rendszeresen futó nőknél ritkább a mellrák

„A legfrissebb kutatásokból tisztán kirajzolódik az összefüggés a testmozgás és a mellrák alacsonyabb kockázata között – mutatott rá Cheville. – Az elsődleges prevenció célja a betegség kialakulására való esély csökkentése. A másodlagos prevenció azt jelenti, hogy megelőzi a betegség kiújulását. A mellrák esetében mindkettő esetben összefüggést találtak a testmozgással. “

Egy 2014-es tanulmány szerint ráadásul a futás hatékonyabb a gyaloglásnál, ha a mellrákból való felépülés esélyeit nézzük. Az intenzívebb testmozgás erősebben növelte a gyógyulási esélyeket a tanulmányban résztvevő nőknél. Egy újabb érv amellett, hogy letudjuk a mai kilométereket, de csakis egy jó sportmelltartóban.

Forrás: Women’s Health Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Gryllus Dorka és Lengyel Tamás kiáll az autistákért autistic art

Gryllus Dorka és Lengyel Tamás kiáll az autistákért