Felejtsd el a ketodiétát: a ragadozó életmód a húsimádók új kedvence!

2022. június 07. |

Aki szeretné minél jobban kihagyni a szénhidrátot és a feldolgozott élelmiszereket az étrendjéből, eddig többnyire a ketogén diétánál kötött ki. Az új trend azonban a ragadozó életmód. A hosszú távú következményekről azonban egyelőre még senki nem tud semmi biztosat.

Amber O’Hearn 13 évvel ezelőtt hagyott fel a leveles zöldek és a keményítőt nem tartalmazó zöldségek fogyasztásával, amikor egy szénhidrátmentes életmódról szóló Facebook-csoportban először hallott a ragadozó étrendről. Kezdetben csupán pár hétig akarta kipróbálni, de olyan jelentős hatást tapasztalt a mentális és fizikai egészségében, hogy azóta is így él. „Azonnal fogyni kezdtem, és jobban éreztem magam. A közérzetem is sokkal jobb lett – mesélte O’Hearn. – Úgy éreztem, minden, amit eszek, egészséges, számomra ez volt a legmeglepőbb.”

Kellett egy évtized, hogy a közösségi oldalak felkapják a ragadozó étrendet, és kellettek hozzá a hírességek, hogy robbanásszerűen terjedni kezdjen. Aki úgy dönt, hogy elkezdi ezt a diétát, nem eszik gabonaféléket, zöldségeket, feldolgozott élelmiszert és hozzáadott cukrot. Vannak, akik ennél is tovább mennek, és a tejtermékeket, mézet, gyümölcsöket sem eszik meg, csak és kizárólag húst, sót és vizet fogyasztanak.

husevo-etrend

Őrültségnek hangzik? Az is!

Nagyon kevés tudományos adat áll rendelkezésünkre a ragadozó étrenddel kapcsolatban, amit eddig végeztek 2021-ben, az is önbevalláson alapul. A résztvevők ebben a vizsgálatban fogyásról, a krónikus betegségeik javulásáról és több energiáról számoltak be.
Nem csoda, ha ellentmondásosnak érezzük az egész ragadozó étrendet, a tápanyagszakértőknek és orvosoknak is komoly fenntartásaik vannak: a koleszterinszint megemelkedése és a szívbetegségek kialakulásának kockázata csak néhány ezek közül. A növényi táplálék kizárásával a rostokat és polifenolokat is megvonjuk a szervezetünktől, ami hosszú távon a rákbetegségek esélyét növelheti. „A ragadozó étrendet nem nevezném egészségesnek a legtöbb ember számára – mutatott rá Layne Norton tápanyagszakértő. – Nem a húsevés a probléma, hanem a gyümölcsök, zöldségek és rost kizárása az étrendből.”

Akik a húsközpontú diéta mellett érvelnek, azt hozzák fel, hogy a finomított gabonában és cukorban dúskáló nyugati étrendnél még az is jobb, ha valaki csak húst eszik. A tápanyagszakértők többsége azonban szkeptikus az efféle előnyöket illetően, és az anekdoták a sikeres diétáról nem jelentenek tudományos bizonyítékot, míg arról pontos kutatások vannak, milyen károkat okoz, ha kizárjuk a növényeket az étrendünkből.

A maratonfutó, aki nyers húson él

Jake Thomas amerikai tengerészgyalogos és maratonfutó először 30 napra próbálta ki még 2020-ban a ragadozó étrendet, mielőtt ez vált volna a mindennapjaivá. Eleinte tapasztalt egy kis feledékenységet, ingerlékenységet és fejfájást, de nem akarta abbahagyni, mivel jobban aludt, energikusabbá vált és sokkal kevésbé merült ki sportolás után. „Olyan ez nekem, mint a raktétatöltő üzemanyag. Minden, amit megeszek, hajtja a testemet” – mondta Thomas, aki időnként még nyersen is fogyaszt húst.

Melyik jobb? A ketogén vagy az Atkins diéta?

Melyik jobb? A ketogén vagy az Atkins diéta?

Ha a ketogén diéta alapelveiről (alacsony szénhidrát, magas zsír és közepes mennyiségű fehérje-bevitel) azt gondoltad, ezt már hallottad valahol, akkor nem vagy egyedül! Az interneten sok fórumon felmerült a kérdés: miben is különbözik ez az Atkins diétától?

Egy átlagos napon megeszik 450 gramm marhasteaket, 4 tojást nyersen, nyers tejtermékeket, csirkecombot, bacont és marhamájat is fogyaszt. Néha eszik nyers steaket vagy bacont, bár a nyers hús fogyasztását, különösen a sertés- és baromfihúsét a súlyos betegségek és parazitafertőzések miatt az egészségügyi irányelvek nem ajánlják. „Megkockáztatom a nyers húst is, mert úgy érzem, sokkal jobban felszívódik és sokkal közvetlenebb kapcsolatot jelent az étellel – magyarázta Thomas. – Olyan, mint egy szent szertartás.”

Következmények, melyekkel senki sem számol

A növényi élelmiszerek teljes kizárása az étrendből komoly egészségügyi veszélyeket rejt. A zöldségekben, gyümölcsökben található növényi tápanyagok védenek ugyanis a rákot és szívbetegségeket okozó szabad gyökök ellen. „Aki szeretne, szinte végtelen mennyiségű tudományos elemzést talál arról, miért fontos a rostfogyasztás a szervezetünk számára. A hús jó fehérjeforrás, de nem szabad, hogy ez legyen az egyetlen ételünk” – jelentette ki a tápanyagszakértő. 

Előfordulhat, hogy bizonyos emberek bizonyos típusú rostra érzékenyek. Ezt el lehet kerülni anélkül, hogy minden rostot kizárnánk az étrendünkből. „A legtöbb ember számára bizonyos előnyei lehetnek a ragadozó étrendnek, ám sokkal többet árthatnak magunknak, ha kizárják az egyéb tápanyagokat és ételtípusokat – folytatta Norton, hozzátéve, hogy bármilyen olyan diéta, ami extrém módon korlátozó, magában hordozza az étkezési rendellenességek kialakulásának – mint például az ortorexia – vagy éppen az ételfóbiák kialakulásának kockázatát. – Találkoztam már olyan emberrel, aki retteget a sárgarépától” – mondta.

A másik oldalon viszont sokkal kevesebb tudományos bizonyíték áll rendelkezésre: a ragadozó életmód előnyeiről leginkább önbevallással végzett vizsgálatokból és anekdotákból tudhatunk, melyek nem számítanak független és megbízható forrásnak. 

A szakemberek szerint, akik hosszú ideig csak állati zsíron és kevés növényi tápanyagon élnek, kockáztatják a rák, a szívbetegségek és a magas koleszterinszinttel összefüggő problémák kialakulását. „Egyelőre nincs arra bizonyítékunk, hogy jó ötlet volna ragadozó étrenden élni” – mondta a Stanford Egyetem tápanyagtudomány professzora, John Ionnadis. – Más kutatásokból tudjuk, hogy ez igencsak rossz ötlet.”

Ha jót akarunk magunknak, a szakemberek szerint a jó minőségű, teljes értékű, kiegyensúlyozott növényi és/vagy állati táplálék fogyasztása a legjobb minél kevesebb feldolgozott élelmiszerrel.

Forrás: Insider Fotó: Getty Images

Olvass tovább!

Népszerű diéták, amik valójában totál egészségtelenek

Népszerű diéták, amik valójában totál egészségtelenek

Ha diétázni kezdesz, ne csak azt nézd, hogy mit lehet enni, hanem azt is, hogy mit kell kiiktatnod az étrendedből. Hiába ígér expressz fogyást némelyik módszer, jobb, ha az egészséged érdekében távol tartod magad tőlük. Ezek például ilyenek!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód