12 étel, amit jobb hanyagolni, ha inzulinrezisztens vagy

2022. június 09. |

Ha valaki IR diétát követ, nemcsak arra kell odafigyelnie, hogy mit eszik, hanem arra is, hogy mennyit és mikor étkezik. Te tudod, hogy mik a tiltólistás ételek?

Az inzulinrezisztencia, amit IR-ként rövidítenek, nem más, mint a szervezet cukoranyagcsere-zavara. Ha nem fedezik fel időben vagy kezeletlen marad, később akár 2-es típusú cukorbetegség is kialakulhat, de több más mellett szövődménye lehet az úgynevezett metabolikus szindróma is. Hajmeresztő adat, hogy az IR a becslések szerint a lakosság csaknem felénél fennáll, ennél azonban jóval kevesebben tudnak róla. Nőket és férfiakat egyaránt érinthet, a jó hír azonban az, hogy életmódváltással kezükbe vehetik az irányítást azok, akiknél diagnosztizálják a betegséget!

IR inzulinrezisztencia diéta

Az IR-esek számára kiemelten fontos a rendszeres mozgás és a helyes táplálkozás, nincs mit szépíteni, meglehetősen szigorú diétát kell tartaniuk, ha szeretnék megóvni a szervezetüket az inzulinrezisztencia szövődményeitől. A nagy erőfeszítést kívánó étrend azonban rövid időn belül meghozza az eredményt, hatására stabilizálódnak a kibillent laborértékek és a testsúly is optimalizálódik – fontos hozzátenni azonban, hogy az IR nem feltétlenül a túlsúlyosak betegsége, egy vékony testalkatú nő vagy férfi is érintett lehet! 

Hatékonysága miatt többen akkor is belefognak az IR diétába, ha nem áll fel náluk anyagcsere-zavar, ezért a kerülendő ételek a gyógyulók mellett a fogyni vágyóknak is érdekesek lehetnek. Itt a lista, minek jobb búcsút inteni, ha úgy döntesz vagy az orvosok javasolták neked, hogy kezdj IR étrendet követni!

Mivel hirtelen a magasba szökik tőle a vércukorszint, teljes mértékben kerülendők azok az ételek, amelyek hozzáadott cukrot tartalmaznak. Jobb tehát búcsút inteni a következőknek:

  • Cukorral édesített sütemények
  • Cukros üdítők
  • Kávéhoz, teához adott cukor

Hiába természetes eredetű, a túl magas cukortartalmú gyümölcsök sem tesznek jót azoknak, akik IR diétát tartanak. A túlzottan édes gyümölcsöket ezért jobb kiiktatni az étrendből, vagy csak ritkábban és mértéktartóan, némi kompenzálás mellett fogyasztani:

  • Banán
  • Füge
  • Szőlő
  • Datolya
  • Dinnye

Jó választás ezek helyett az alma, a körte, a cseresznye, az erdei gyümölcsök valamint az őszi- és a sárgabarack. Ha lehet, héjjal együtt fogyaszd a gyümölcsöket, így a rostbeviteledet is növelheted!

IR inzulinrezisztencia diéta

Tekintve, hogy az inzulinrezisztencia esetén oda kell figyelni a testsúly alakulására, a túlzottan zsíros fogások is kerülendők:

  • Zsíros húsok
  • Felvágottak
  • Vaj és zsíros sajtok
  • Zsírban, olajban sült ételek

Fotó: Getty Images

Ezt láttad már?

5 izgalmas ebédrecept inzulinrezisztenseknek

5 izgalmas ebédrecept inzulinrezisztenseknek

Inzulinrezisztensként nem egyszerű változatosan, mégis finoman főzni, nagyon könnyű beleragadni a jól megszokott, inzulinrezisztens-kompatibilis receptekbe. Az alábbi öt recept mindegyikében van egy kis csavar, ami kimozdít minket a rutinok világából, de természetesen hozzáadott cukrot, gyors szénhidrátot nem, vagy csak mérsékelten tartalmaznak!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód