Nem kell egész héten edzeni, hogy egészségesek legyünk

2022. július 23. |

Akik csak hétvégén érnek rá a testmozgásra, azoknak sem kell aggódniuk nagyon. Egy friss kutatás eredményei szerint náluk is érvényesülnek a sportolás jótékony hatásai, ha ugyan csak egy héten egyszer vagy kétszer mozognak, de azt hosszabb kardioaktivitással teszik.

Az ajánlott heti testmozgás mennyisége ugyanannyi maradt, ám a JAMA Internal Medicine című orvosi szaklapban megjelent tanulmány szerint ugyanolyan hatásos akkor is, ha nem elosztjuk a hét minden napjára a sportolásra szánt perceket, hanem tömbösítve, egy-két nap alatt mozgunk ugyanannyit. 

Három egyetem – többek között a Harvard Egészségtudományi Iskolája és a São Paulói Szövetségi Egyetem – tudósai vizsgálták meg több mint 350 ezer amerikai felnőtt 1997 és 2013 közötti adatait. Összehasonlították a sportolási szokásaikat azzal, mekkora valószínűséggel alakult ki náluk rák vagy szívbetegség, hogy megtudják, milyen mintázat fedezhető fel a testmozgás hosszú és egészséges életre gyakorolt hatásában. 

edzes-hetvege

A tudósok első megfigyelése valószínűleg senkinek sem okozott meglepetést: azok az emberek, akik sokat edzettek, tovább éltek, mint azok, akik nem mozogtak. Az már érdekesebb, hogy az nem befolyásolta az eredményeket, valaki egész héten, de egy alkalommal rövidebben, vagy hétvégén hosszabb időtartamban mozgott összességében ugyanannyi időt.

Az Egészségügyi Világszervezet irányelvei szerint a felnőttek számára heti 150-300 perc közepes intenzitású testmozgás szükséges, mint például gyaloglás vagy aktív kertészkedés, vagy 75-150 perc nagy intenzitású mozgás hetente, mint a futás, erőteljes hegymászás, súlyzós edzés vagy fitneszóra.

A kutatás szerint vannak olyanok – nem is kevesen –, akik a heti ajánlott testmozgás-mennyiséget kettő vagy akár egy nap alatt teljesítik. A hétvégi sportolóknál is megfigyelhetők ugyanazok az egészségügyi előnyök, mint azoknál, akik három vagy több napon is mozognak a hét folyamán.

A kutatás eredményeiből tehát az derült ki, hogy a testmozgás jótékony élettani hatásai nem attól függnek, hány napon mozgunk, hanem attól, megvan-e a heti összmennyiség.

Ezek között a jótékony hatások között megtalálható a kisebb esély a különböző krónikus betegségekre, jobb közérzet és erősebb immunrendszer. Ez pedig nem attól függ, minden nap sétálunk-e fél órát, vagy inkább hétvégén egész nap kirándulunk.

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód