Joe Jonas nagyon el szerette volna hitetni velünk, hogy Sophie Turner rossz anya

Joe Jonas nagyon el szerette volna hitetni velünk, hogy Sophie Turner rossz anya – nem sikerült neki

2023. szeptember 19.
Az internet népe szinte az első Sophie Turnert ócsároló újságcikk megjelenése után átlátott a szitán: az emberek nagy része számára egyértelmű volt, hogy itt és most egy pr-kampány zajlik, ami segítségével Joe Jonas próbálja rossz anyának beállítani elhidegült feleségét.

Alig telt el 2023 első néhány hónapja, mikor a hollywoodi hírességek egymás után kezdték bejelenteni házasságuk felbomlását: kezdte a sort Reese Witherspoon, aki 12 év után válik el magyar származású férjétől, majd folytatta Ariana Grande, Sofia Vergara, Natalie Portman, Britney Spears. A hír, miszerint Joe Jonas és Sophie Turner is beadta a válást, csak egy újabb szomorú eset lehetett volna a már egyébként is hosszú listán, ám ehelyett valami egészen más bontakozott ki belőle: egy bulvársajtóban zajló pr-háború – vagy inkább lejárató kampány – amit Joe Jonas indított hamarosan exfelesége ellen.

A szakítás híre szeptember 3-án kezdett elterjedni, miután egy névtelen forrásra hivatkozva a TMZ címlapon hozta le a megdöbbentő információt: Jonas valószínűleg a válást fontolgatja, miután két válóperes ügyvéddel is konzultált. A cikk nem győzte hangsúlyozni, hogy az elmúlt időszakban Jonas volt az, aki „szinte folyamatosan” gondoskodott a pár két gyerekétől, tette mindezt úgy, hogy közben még a testvéreivel közös zenekarral, a Jonas Brothersszel is folytatja amerikai turnéját. Két nappal később jött az újabb TMZ-cikk egy újabb meg nem nevezett, a párhoz közel álló forrás beszámolójával: ekkor már azt is megtudhattuk, hogy Sophie Turner – egy anyához képest – túlságosan is sokat bulizik, míg férje a nyugodt, otthon ülős családi életet preferálja. A Page Six és a Daily Mail is hamar felpattant a mom-shamingelő vonatra: nemcsak megismételték a TMZ-ben már lehozott állításokat, de mindezt Turnerről korábban készült ivós és táncolós fotókkal is illusztrálták. Más források mindeközben azt is kiszivárogtatták, hogy Jonas azután adta be a válást, hogy látott vagy hallott valamit – ezzel hűtlenségre, vagy helytelen szülői magatartásra utalva – az otthonukban felszerelt egyik biztonsági kamerán.

Az, hogy a TMZ, a Page Six és a Daily Mail gyakorlatilag összes témában írt cikkét áthatotta a nőgyűlölet, nem újdonság. Az viszont egy kifejezetten kellemes meglepetés volt, hogy

az olvasók ezúttal képesek voltak dekódolni a bulvárlapokban megjelenő narratívákat.

Az internet népe szinte az első Turnert ócsároló újságcikk megjelenése után átlátott a szitán: az emberek nagy része számára egyértelmű volt, hogy itt és most egy pr-kampány zajlik, ami segítségével Joe Jonas próbálja rossz anyának beállítani Sophie Turnert. Napokon belül az amerikai Glamour, a Vogue és a Rolling Stone is cikkeket írt a színésznő védelmében, a TikTokon pedig vírusszerűen kezdtek terjedni azok a házaspárról korábban készült videók, amik látszólag megcáfolták a bulvárlapok egyoldalú tudósításait. Óriási elérést produkált például egy 2020-as felvétel, amelyen Jonas és Turner arról beszélgettek, hogy a kapcsolatukban a színésznő az otthon ülő, miközben Jonas egy igazi social butterfly. Emellett volt egy tévés interjú is, amelyt Turner Conan O’Briennek adott, és amiben arról beszélt, hogy ő maga inkább introvertált típus, majd úgy fogalmazott, hogy „küzd azzal, hogy otthon tartsa maga mellett a férjét”.

De Joe Jonas túltolt ajnározása is rengeteg netezőt feldühített. A bulvárlapok úgy állították be, mintha az énekes valami hatalmas önfeláldozást hajtana végre azzal, hogy apaként hajlandó a saját gyerekeire vigyázni. „Bocsánat, netán szeplőtelen fogantatás történt? Azok az ő gyerekei is! Miért akkora nagy szám, hogy egy apa gondoskodik a saját gyerekeiről? Kitüntetést ne adjunk neki?” – tette fel szarkasztikusan a kérdést egy tiktoker.

Természetesen az, hogy egy apa vagy anya bulizni szeret-e, vagy otthon ülni, az égvilágon semmit nem mond el a szülői kvalitásaikról. A nőkkel és az anyákkal szembeni káros sztereotípiák és elvárások azonban olyan mélyen a társadalomba égtek, hogy egy-egy aljasan megfogalmazott szalagcímmel azonnal elő lehet hívni ezeket. Jonas pr-csapata ezekre a bennünk élő, anyákkal szembeni előítéletekre szeretett volna rájátszani a Sophie Turnerről közölt bulizós képekkel. A tervük azonban ezúttal félrecsúszott.

Joe Jonas nagyon el szerette volna hitetni velünk, hogy Sophie Turner rossz anya

Joe Jonas és Sophie Turner

Már nem lehet olyan könnyen megvezetni az embereket

Köszönhetően a közösségi médiának és a kifejezetten sztárokkal és celebpletykákkal foglalkozó influenszereknek, ma már az átlagemberek is sokkal könnyebben fel tudják ismerni a bulvárlapok manipulációját. Shannon McNamara 2020 óta vezeti a @fluentlyforward nevű TikTok-fiókot, ahol kifejezetten hírességekről szóló belsős infókkal, pletykákkal foglalkozik, miközben a saját véleményét és előrejelzéseit is megosztja az aktuális hírekkel kapcsolatban. Bár eredetileg marketing és szociológia szakon végzett az egyetemen, mostanra főállású celebnyomozó lett.

@fluentlyforward I mean #joejonas tries but he doesnt have the innate cool factor #sophieturner ♬ original sound - FluentlyForward

Egyik kedvenc témája pedig nem más, mint a hírességek, valamint ügynökeik által működtetett pr-gépezet. McNamara többször felhívta már például arra a követői figyelmét, hogy ha egy cikkben azt olvassák, hogy az információt egy „családhoz közeli forrás”, vagy „X-hez közeli forrás” adta, akkor az X gyakran magát a sztárt jelöli, vagy valakit, akit a sztár kijelölt az információ szivárogtatásra. (A Jonas és Turner válásáról szóló TMZ-cikkekben is így idézték a legtöbb forrást.) Megtanította követőinek a „pénteki hírdömping” gyakorlatát, vagyis azt, hogy a sztárok előszeretettel jelentenek be kényes híreket péntek délután és este, abban az időben, amikor a legtöbb újságíró már befejezte a munkát, hogy így próbálják meg elkerülni az esetleg kritikus hangvételű cikkek áradatát. Turnert és Jonast illetően McNamara úgy véli, hogy a közönség azért állt azonnal a színésznő mellé, mert túlságosan átlátszó volt Jonas pr-csapatának igyekezete: egyértelműnek tűnt, hogy az énekes rossz anyaként próbálja beállítani nejét, ráadásul olyan állításokkal, amelyek egyébként sem voltak megalapozottak. „Olyan korban élünk, amikor szinte mindenre van közvetlen bizonyíték, mivel az internet nem felejt. Szóval amikor Jonas pr-csapata azt mondja, hogy »Sophie állandóan bulizni akar«, mi meg látjuk a két évvel ezelőtti videót, amelyben a pár bevallja, hogy valójában Sophie az introvertált és otthonülő, az feldühíti az embereket. De az is ugyanilyen ellenérzéseket váltott ki, hogy a válásuk bejelentését követő napokban készült néhány lesifotó Jonasról, amint a két lányukkal együtt ebédel. Ezek nyilvánvalóan beállított fotók voltak, hiszen Turner korábban többször is nyilatkozta, hogy nagyon védi a gyerekeket, és gyakorlatilag sosem került ki róluk korábban fénykép.”

Molly McPherson, aki az 1990-es évek óta dolgozik a válságkommunikációban, és szintén a pr-nyelvezet dekódolására tanítja a követőit TikTokon, az elmúlt években arra lett figyelmes, hogy a közönség egyre szkeptikusabbá vált a hírmédiák tudósításaival kapcsolatban. „A korábbi évtizedekben a hírességek, a publicistáik és az ügyvédeik hozzászoktak ahhoz, hogy hagyományos média segítségével a magánéletük az ellenőrzésük alatt van. A közösségi média ezt a modellt a feje tetejére állította. Ma már a nyilvánosságnak is hatalma van a narratíva alakításában és irányításában, és nagyon nehéz ezt ellenőrizni” – magyarázza. McPherson szerint a sztárok manapság úgy próbálják kontroll alatt tartani a hírnevüket, hogy saját paparazzóikká válnak, és igyekeznek a közösségi médiában minél rokonszenvesebbnek tűnni. De amikor egy híresség válságba kerül, a közösségi médiába korában sokkal nehezebben tudja az irányítása alatt tartani a narratívát. McPherson meglátása szerint Joe Jonas és a tábora ott hibázott, hogy olyan elavult pr-szabályok szerint próbáltak játszani, amelyek ma már nem hatnak a közönségre. „Megpróbálták irányításuk alatt tartani a sajtót, hogy formálják a közvéleményt, de végül meg kellett tapasztalniuk, hogy ilyen típusú manipulációval már nem lehet formálni a közvéleményt” – mondja. „Ez egy kifejezetten ügyetlen kísérlet volt arra, hogy Joe Jonast áldozatnak állítsák be a válás nyilvános forgatagában. Senki sem vette be”.

@mollybmcpherson 3/3: Reading into Joe Jonas/Sophie Turner Divorce Announcement. #joejonas #sophieturner #divorce #fyp #pr #mediastatement #prlady #publicity #celebrity ♬ original sound - Molly McPherson | PR

Molly McPherson szerint manapság az egyetlen taktika, amely valóban „működik”, az igazság – vagy legalábbis annak gondosan kommunikált változata. „Enélkül a nyilvánosság fel fog lázadni bárki ellen, aki manipulálni vagy hazudni próbál nekik” – mondja. „Szkeptikusabbak, alaposabbak és okosabbak lettek az emberek. Gyakran okosabbak, mint a nyilvános botrányok mögött álló pr-csapat.”

Szeptember 9-én Joe Jonas végül nyilvánosan próbált meg elhatárolódni a bulvársajtót leuraló, Turnert hibáztató narratívától. Az egyik Los Angeles-i koncertjükön tartott egy kisebb szünetet a Hesitate című dal előtt, és kiszólt a közönségnek. Arra kérte a rajongóit, hogy ne higgyenek el mindent, amit olvasnak. „Őrült egy hét volt” – mondta, majd így folytatta: „Csak azt akarom mondani, hogy ha valamit nem az én számból hallotok, ne higgyétek el, oké?”. Ezután sírva fakadt, és elénekelte az eredetileg Sophie Turnerrel való kapcsolatáról szóló dalt. Máig nem tisztázott, hogy vajon a válás miatt törtek-e így elő belőle az érzelmek, vagy neten terjedő vicces mémek miatt.

Fotó: Getty Images