Alattomos kilók: miért hízunk gyorsabban, mint ahogy fogyunk?

2019. október 03. |

Az ünnepek két hete alatt felszaladt kilóktól hónapokig tart megszabadulni? Nem illúzió, valóban könnyebben hízunk, mint fogyunk. A szakértők elmondják, miért, és mit tehetünk, hogy javítsunk a helyzeten.

Hogy mennyi idő alatt sikerül elérni a kitűzött álomsúlyt, függ a testünktől, anyagcserénktől és a fogyókúrás módszertől. “Általánosságban elmondható, hogy az egészséges súlyvesztés heti fél kiló és egy kiló között mozog” – mondta Jim White személyi edző. “A fenntarthatóság a lényeg, mint oly sok mindenben” – tette hozzá.

Miért hízunk gyors fogyás után?
Ha elkezdünk egy edzéstervet vagy szigorú diétát testmozgással kombinálva, hosszú távon nem tudjuk tartani ezt az intenzitást, ezért lesz rettentően nehéz megtartani azt a testsúlyt, amit keserves munkával elértünk. “Az anyagcsere lelassul a jelentős súlyvesztés után, a hormonjaink pedig azt a parancsot adják az agyunknak, hogy együnk többet. Sokkal nehezebb a biológia ellen harcolni és kevesebbet enni, mint azt tenni, amit az agyunk kíván” – magyarázta Dr. Eduardo Grunvald, a Sand Diegó-i Egyetem orvosigazgatója.


Ráadásul a kutatások szerint a súlyvesztés utáni visszahízás során a zsírtömegünket nagyobb százalékban növeljük, mint ahonnan a fogyókúra előtt indultunk.
Ha visszatérünk a régi életmódunkhoz, vagy csak egyszerűen lazítunk az edzéstervünkön és étrendünkön, a testünk válaszol. “Azonnal megindul a súlygyarapodás, ahogy rossz irányba változtatunk az életmódunkon” – figyelmeztet Dr. Grunvald. “A legtöbb ember befejezett erőfeszítésként gondol a fogyókúrára, mikor eléri a kitűzött célt. Hat hónap alatt meglett az eredmény, és lehet lazítani. Sajnos ez nem így működik” – tette hozzá.

Mennyi idő alatt kúsznak vissza a kilók?
Sok tényezőtől függ, mennyi idő alatt hízunk vissza, ám ha visszatérünk a korábbi étrendünkhöz és kevesebbet mozgunk, sokkal gyorsabban felkúsznak ránk a kilók, mint ahogy leadtuk őket. A New England Journal of Medicine-ben megjelent tanulmány szerint még azok az emberek is, akik dietetikus segítségével, pontosan kiszámított étrenddel és mozgástervvel, ám rövid idő alatt adták le a súlyfeleslegüket, egy év alatt szinte az egész súlyt újra magukra szedték. A tanulmány szerzői szerint a hormonháztartás a felelős ezért a jelenségért.

Hogyan tartsuk meg az álomsúlyt?
Dr. Grunvald szerint kulcsfontosságú a testmozgás a fogyókúra alatt és után egyaránt. “Az anyagcsere lelassul, hiszen a szervezetünk hiánygazdálkodásra áll át, mivel kevesebb kalóriát viszünk be a szokásosnál. Fontos azonban, hogy ez a kalóriadeficit nagyobb részt a testmozgás miatt keletkezzen, és ne azért, mert megvonjuk magunktól az ételt” – javasolta a szakember. A testmozgás azért is nagyon fontos, mert az izmaink növekszenek hatására, így a lelassult anyagcserét kompenzálhatja a megnövekedett izomtömeg nagyobb energiaigénye.
“Fontos hangsúlyozni, hogy a fogyás maraton, nem sprint” – szemléltette Dr. Grunvald. A fogyókúra kezdetétől, az étrendi változtatások bevezetésétől a testmozgásig, lassan vezessük be a változásokat az életünkbe, hogy legyen ideje a szervezetünknek alkalmazkodni, ne sokkhatásként érjék a szigorú változtatások. Találjuk meg az egyensúlyt, ami az egészséges életmódhoz vezet, így kisebb eséllyel kell szembesülnünk a folyton visszakúszó kilókkal, és nem a testünkkel folytatott harcként éljük meg a fogyókúrát.


Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Turbózzuk fel ősszel az immunrendszerünket természetesen! csipkebogyó

Turbózzuk fel ősszel az immunrendszerünket természetesen!

Miért olvasd el ezt most hangosan? felolvasás

Miért olvasd el ezt most hangosan?