Emésztéstől a vércukorszintig: ezért együnk minél több szilvát, míg tart a szezon

2021. szeptember 23. |

Hosszú a listája azoknak a jótékony hatásoknak, amiért érdemes a szilvát minél gyakrabban beiktatni az étrendünkbe. Míg tart a szezonja, addig válasszuk a friss, zamatos gyümölcsöt, télen pedig aszalt formában együnk belőle, amikor csak tehetjük.

Igazi egészségbomba a szilva. Nem csak azért, mert méretéhez képest rengeteg káliumot, magnéziumot és K-vitamint tartalmaz. Sokkal kevesebb cukor van benne más gyümölcsökhöz képest, így ha ehhez hozzávesszük a benne található vitaminokat, ásványi anyagokat és rostot, igazi bajnokok csemegéje lehet. A szilva tökéletes kiegészítője a müzlinek, joghurtnak vagy zabkásának, de önmagában is remek csemege uzsonnára. 

szilva-egeszseg-vercukorszint-emesztes

1. Antioxidánsokban gazdag

Az antioxidánsok olyan vegyületek, melyek megvédik a testet a szabadgyököktől. Ezek a molekulák a környezetünkből kerülnek a szervezetünkbe, és károsíthatják a sejteket. Idővel a károsodott sejtek olyan betegségek kialakulásához vezethetnek, mint a rák, diabétesz, artritisz és a demencia. „A szilva a tökéletes fegyver a szabadgyökök ellen” – mondta dr. Abby Gellman regisztrált dietetikus.

A szilva bármely típusa gazdag antioxidánsokban: rengeteg C-vitamint, tokoferolokat és béta-karotint tartalmaznak. A lila, piros és kék szilva ugyanakkor azért lehet jobb választás, mint a sárga, mert ezek mellett úgynevezett antocianint is tartalmaz, ami olyan részecske, mely a kutatások szerint segít megőrizni a szívünk egészségét és szinten tartja a kettes típusú diabéteszt.

2. Szabályozza a vércukorszintet

Több oldalról is támogatja a szilva a kiegyensúlyozott vércukorszintet. Egyrészt rengeteg rostot tartalmaz. Egy adag felszeletelt szilvában körülbelül 8 százalék rost található, ami lassítja az emésztést, így megelőzi a vércukorszint ugrásszerű megemelkedését étkezés után. 

A szilva gazdag prebiotikum-forrás. Ez a növényi rostok olyan formája, mely táplálja a jó bélbaktériumokat, így segít egyensúlyban tartani a bélrendszer mikrobiom flóráját, aminek szintén kulcsfontosságú szerepe van a kettes típusú diabétesz megelőzésében és kezelésében. 

A szilva segíti az úgynevezett adiponektin hormon termelődését, aminek egy 2018-ban végzett kutatás eredményei szerint szerepe van a vércukorszint szabályozásában. 

És végül, de nem utolsósorban, a már említett alacsony cukortartalom miatt is ajánlott a szilva fogyasztása: a gyümölcs glikémiás indexe 39, szemben a banán 52-es, az ananász 59-es vagy a görögdinnye 76-os értékével.

Töltsd fel a sütisdobozt szilvalekváros táskával!

Töltsd fel a sütisdobozt szilvalekváros táskával!

A Hámán táska eredetét ma is homály fedi, annyi biztos, hogy purimkor szokás enni. Mivel karácsonyig viszont már egy hónap sincs, Nemes Nóra, az ízHUSZÁR online gasztromagazin bloggere el is hozta nektek a receptet.

3. Csökkenti a vérnyomást

Egy kisebb, 2017-ben végzett tanulmány szerint azoknak az embereknek, akik naponta 3 gramm szilvakivonatot fogyasztott három hónapon át, kimutathatóan alacsonyabb volt a vérnyomása azokhoz képest, akik csak placebót kaptak. 

A szilvában található kálium ugyanis vérnyomásszabályzó hatású ásványi anyag. Egyrészt ellazítja a vérerek falát, ami csökkenti a vérnyomást. Másrészt segíti a vesék működését és a só kiválasztását a vizelettel, így a test kevesebb vizet tart vissza. A vízvisszatartás ugyanis felfelé hajtja a vérnyomást.

4. Jó a csontoknak

A szilva számos olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, ami hatással van a csontok egészségére: kálium, magnézium és K-vitamin is található a gyümölcsben. „Az aszalt szilva sokkal koncentráltabban tartalmazza ezeket a tápanyagokat, mint a friss. Így, ha a csontok erősítése a célunk, akkor inkább az aszalványt fogyasszuk – javasolta a dietetikus. – Ezek az ásványi anyagok csökkentik a csontállományban található ásványi anyagok veszteségét és aktívan támogatják a csontszerkezetet.” A dietetikus szerint ez különösen az idősebbek számára fontos, akiknél a csontszerkezet meggyengülése törésekhez vezethet már kisebb sérülések esetén is.
Egy 2016-os vizsgálat eredményei arra világítottak rá, hogy azok a menopauzán átesett, csontritkulásban szenvedő nők, akik körülbelül 5 szem aszalt szilvát ettek naponta, jelentősen alacsonyabb volt a csontvesztés három, majd hat hónappal a vizsgálat befejezése után is, mint azoknak, akik nem ettek szilvát.

5. Megoldja a székrekedést

A szilva bármilyen formában a legjobb orvosság a szorulásra. Egyrészt magas rosttartalma miatt könnyebben ürül ki a széklet, másrészt szorbitolt tartalmaz, amely olyan cukoralkohol, ami hashajtó hatású. 

A témában 2011-ben végeztek egy kisebb tanulmányt olyan személyek bevonásával, akik székrekedéstől szenvedtek. Naponta öt szem szárított szilvát kellett fogyasztaniuk naponta kétszer három héten át, és azt tapasztalták, hogy a bélmozgásuk sokkal aktívabbá vált, székletük pedig normális állagúvá vált a vizsgálatot megelőző állapothoz képest.

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód