Halálos fenyegetés hatására kezdünk csak el edzeni

2021. október 26.
Úgy tűnik, ahhoz, hogy valaki, aki korábban messziről kerülte az edzőtermet, elkezdje a rendszeres testmozgást, valamilyen betegséggel vagy halállal összefüggő üzenetre van szüksége.

Egy friss kutatás eredményei szerint azok a fitneszappok motiválják a felhasználókat az edzésre a leghatásosabban, amelyek betegségekkel vagy halállal kapcsolatos üzeneteket is küldenek. Ez sokkal erősebb motivációt jelent az emberek számára, mint a társadalmi stigma, az elhízás vagy a költségekkel kapcsolatos felvetések.

Korábban is végeztek már hasonló vizsgálatokat, akkor leginkább a dohányzással és a kockázatos szexuális szokásokkal kapcsolatban. Ezek a kutatások arra az eredményre jutottak, hogy azok az üzenetek, melyek a halandóságra hívják fel a figyelmet, gátolhatják az egészségügyi kockázatokkal kapcsolatos felvetések célba érését. A fitneszappokkal azonban pont ellenkező lehet a helyzet.

betegseg-halal-motivacio-edzes

A vizsgálatban közel hétszáz résztvevőt vontak be, hogy megnézzék, mennyire hatásos öt különböző típus üzenet, melyeknek a célja mind közös volt: rávenni az embereket arra, hogy mozogjanak otthon a fitneszprogram segítségével. Arra is kíváncsiak voltak, milyen hatással van a platformok hatásosságára, a céltudatosságra, mennyire befolyásolja az emberek elvárásait és azok teljesülését, és a nemi szerepek mekkora szerepet játszanak ezek befolyásolásában.

A legerősebb motiváció

„Nem gondoltam volna, hogy csak a betegségekkel és a halállal kapcsolatos üzenetek lesznek kimutathatóan hatásosak és bírnak megfelelő motiváló erővel – mondta Kiemute Oyibo, a Waterloo Egyetem Egészségtudományi Karának doktorandusza, a kutatás vezetője. – Ezek az üzenetek ráadásul nemcsak egyszerűen hatásosak voltak, de erős kapcsolatban állnak az önszabályozó gondolkodással és az elvárások teljesülésével. Abban azonban, hogy férfi vagy nő az illető, aki használja ezeket a platformokat, nincs különbség. Nemtől függetlenül a betegség és a halál réme bizonyult a legerősebb motivációnak.

Oyibo azt feltételezte a kutatás kezdetén, hogy az elhízással kapcsolatos üzenetek (például az olyan típusú figyelemfelhívó kijelentések, mint hogy négyből egy kanadai klinikai értelemben elhízott) motiváló hatással bírnak és ráveszik az embereket a testmozgásra, hiszen az elhízás világszerte a vezető haláloknak tekinthető a különböző krónikus betegségekre való megnövekedett kockázat miatt. A vizsgálat azonban, mint láttuk, teljesen más eredményt hozott.

Ez a kutatás azért fontos, mert segít a szakembereknek, hogy jobban megértsék, milyen üzenetek azok, melyek nemtől függetlenül hatással vannak az emberekre, így az egészséggel kapcsolatos kommunikáció eredményesebbé válhat. „A célunk az, hogy hatásosabban mozdíthassuk el az embereket a rendszeres testmozgás irányába” – mondta Oyibo.

Forrás: Science Daily Fotó: Unsplash

Olvass tovább!