Fél 9 után már elkéstünk a reggelivel

2021. március 21. |

Aki korán kel, nem csak aranyat lel. Ha reggelizik is ébredés után, a vércukorszintje is jobb lesz, mint későn kelő társaié. Egy friss kutatás szerint ugyanis annak, aki reggel 8:30 után eszi csak meg az első falatokat, nagyobb esélye van a kettes típusú diabétesz kialakulására.

Egy újabb érvet találtak a tudósok a reggeli mellett. Egy friss kutatás szerint ugyanis, aki reggel korán eszik, annak kisebb esélye van az inzulinrezisztencia és a kettes típusú diabétesz kialakulására. Ezekre az eredményekre egy, a böjtöléssel kapcsolatos tanulmány során bukkantak. Így a tudósok szerint akkor is érdemes egy korai reggelit beiktatni, ha egyébként az időszakos böjtölést gyakoroljuk.

reggeli-vercukorszint-fel-kilenc

„Az eredményeink szerint azok, akik reggel korán elfogyasztják a reggelijüket, azoknak egész nap alacsonyabb a vércukorszintjük, és kevésbé hajlamosak az inzulinrezisztenciára, függetlenül attól, hogy a nap többi részében tíz órát böjtölnek-e vagy sem” – mondta dr. Marriam Ali, a Northwestern Egyetem kutatója, a tanulmány szerzője.

A reggeli megmentheti az anyagcserét

A kutatók közel 11 ezer felnőtt egészséggel és tápanyagbevitellel kapcsolatos adatait elemezték, hogy megnézzék, milyen összefüggés rajzolódik ki az étkezések időzítése, a vércukorszint és az inzulintermelés között. Úgy találták, hogy az időszakos böjtölés, vagy a csak bizonyos időablakban engedélyezett evés és napi 10 órás böjtölés jelentősen növeli az inzulinrezisztencia kialakulásának esélyét. Ez azt jelenti, hogy azoknak a szervezete, akik rendszeresen böjtölnek, kevésbé érzékeny az inzulinra, a vércukorszintet szabályozó hormonra. Ezt az inzulinrezisztenciának nevezett állapotot pedig a kettes típusú diabétesz előszobájának is tartják. Azért is meglepőek ezek az eredmények, mert korábbi kutatásokból ennek pont az ellenkezője derült ki.

Olvastad már?

A 6 legjobb reggeli a mediterrán diétához

A 6 legjobb reggeli a mediterrán diétához

Szerencsére a mediterrán diétában olyan sokféle gyümölcsöt, zöldséget, magfélét és gabonát fogyaszthatunk, hogy szinte a hét minden napjára akad egy izgalmas reggeli.

A kutatók azonban arra is rámutattak, hogy azoknál a kutatási alanyoknál viszont, akik reggel fél kilenc előtt elfogyasztották a nap első étkezését, kimutathatóan alacsonyabb volt az inzulinrezisztencia szintje, akár böjtöltek, akár nem. Ebből arra következtettek, hogy a böjtölés nem számít a vércukorszint szempontjából, míg a korai reggeli annál inkább. Azoknak tehát, akik 8:30 előtt esznek, alacsonyabb a vércukorszintjük, vagyis a reggelinek elég fontos szerepe van az anyagcsere jó működésében. „Az eredményeink egyértelműen arra utalnak, hogy az étkezések időzítése sokkal fontosabb az anyagcsere szempontjából, mint más tényezők, és a korai étkezések különösen sokat számítanak” – mondta a kutatás vezetője.

Jó reggeli, egészséges testsúly és stabil energiaszint

„Nem szükségszerűen a legfontosabb étkezés a reggeli a napban, ám ha ébredés után nem sokkal eszünk, az segíthet, hogy végig stabil maradjon az energiaszintünk” – mondta Bonnie Taub-Dix dietetikus. A szakember azt javasolta, hogy indítsuk a napot fehérjét, egészséges zsírokat és rostot tartalmazó étkezéssel. Például a joghurt gyümölcsökkel és olajos magvakkal, vagy egy tojás zöldségekkel és teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó pirítóssal ideális választás.

Korábbi kutatások már arra is rávilágítottak, hogy a megfelelő reggeli segíti az egészséges testsúly elérését és megtartását, illetve hozzájárul a jobb iskolai, munkahelyi vagy sportteljesítményhez. „A legnagyobb hiba, amit az emberek elkövetnek, hogy csak egy gyors kávét és pirítóst elfogyasztva akarják belevetni magukat a napba, vagy éppen feldolgozott élelmiszereket fogyasztanak, például cukrot tartalmazó péksüteményt. Ezek mind rombolják a vércukorszintet – mutatott rá a dietetikus. –Nem csoda, ha már a délelőtt közepén azt érzik, hogy a fejük az asztalra hanyatlik.”

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód