Napi egy tál zabkása a hízást távol tartja

2021. július 28. |

Egy friss kutatás eredményei szerint napi egy tál teljes értékű gabonaféle – például zabkása – segíthet a menopauza során bekövetkező hízás lassításában.

Már sokszor, sok helyen kiemelték, milyen egészséges a zabkása fogyasztása, ám egy friss kutatás eredményei szerint a menopauza alatti hízás elkerülésében is segíthet. A bostoni Tufts Egyetem vizsgált meg háromezer, ötvenes évei közepén járó embert, és azt találták, hogy akik naponta három adag teljes értékű gabonát fogyasztanak egy nap, azoknak a derékmérete 5 centiméterrel kevesebb, mint azoknak, akik nem esznek ekkora mennyiséget. Emellett a vérnyomásra és a vércukorszintre is jó hatással voltak az egészséges gabonafélék. Az amerikai kutatók úgy vélik, hogy a zab például, ahogy a barna kenyér és barna rizs is, kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy a negyvenes éveink után is megőrizzük az egészséges testtömegünket. „Az eredmények azt mutatják, hogy a teljes értékű gabonák fogyasztása az egészséges étrend részeként további jótékony egészségügyi hatásokat hordoz, többek között segítik a megfelelő testsúly megtartását és a fogyást a kor előre haladtával – magyarázta Nicola McKeown, a tanulmány vezető szerzője. – A tény az, hogy az egészséges gabonaféléket rendszeresen fogyasztóknak alacsonyabb a vércukorszintje és vérnyomása. Ezeknek a rizikófaktoroknak a féken tartása számos betegségtől megvédhet, ahogy öregszünk.”

zabkasa-testsuly-menopauza

A titok a rostban rejlik

„Számos oka van annak, hogy a teljes értékű gabonafélék segítenek az egészséges derékméret megőrzésében és csökkentik a rizikófaktorokat. Az egyik ilyen az élelmi rost, melyből jelentős mennyiséget tartalmaznak. Ez segít fenntartani a teltségérzetet, magnéziumban, káliumban és antioxidánsokban gazdag, ezáltal csökkenti a vérnyomást – magyarázta Caleigh Sawicki, a Tufts Egyetem kutatója. – A vízben oldódó rostoknak az étkezés utáni vércukorszint ugrások megelőzésében van fontos szerepe.”

A kutatás szerzői a zabkása mellett az olajos magvaknál, csirkehúsnál, tengeri herkentyűknél és joghurtnál is hasonló előnyös hatást találtak az egészséges testsúly alakulásában az életkor előrehaladtával. 

Így készíts reggelire tökéletes zabkását!

Így készíts reggelire tökéletes zabkását!

Gyors, olcsó és még egészséges is. Manapság mindenki a zabkásásra esküszik. Nemes Nóra a Nosalty Ízhuszár rovatának gasztrobloggere most elárulja azt is, hogyan készítsd el tökéletesen.

Nem mindegy, mit mivel eszünk

A tanulmány azt is megvizsgálta, vajon ugyanaz az alapanyag más-más étel részeként hogyan hat a menopauza alatti súlygyarapodásra. A vörös húsok például köztudottan nagy szerepet játszanak a hízásban, ám ha zöldségekkel fogyasztjuk, csökkenthetjük a negatív hatásait. Bár a tejtermékek, így a sajt vagy a tej önmagában nem hizlal, magas keményítő- és/vagy cukortartalmú ételekkel együtt fogyasztva már összefüggésbe hozhatók a súlygyarapodással. 

Fiona Hunter tápanyagszakértő szerint önmagában bármelyik felsorolt élelmiszer jó választás lehet a klimax korszakában járó embernek, ám a kalóriák mennyiségét sem szabad figyelmen kívül hagynunk. „Az a főszabály a középkorú emberek számára, hogy ha meg akarják tartani testsúlyukat, akkor annyit kell enniük, mint egy olyan fiatalnak, aki fogyni szeretne.”

Ha szeretnénk fogyni, kevesebb kalóriát szabad bevinnünk a szervezetünkbe, mint amennyit elégetünk. Ez a számot az anyagcserénk és az elvégzett testmozgás mennyisége szabja meg. „Az egyetlen különbség az, hogy negyven után az anyagcsere lelassul, így a testünknek kevesebb kalória is elegendő. Azzal is számolnunk kell, hogy fizikailag is lassulunk, kevésbé vagyunk aktívak a klimax beköszöntével. Ez a két dolog együtt az, ami az életközepi súlygyarapodáshoz vezethet.”

Forrás: The Telegraph Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód