- A nepobébi kifejezést a nepotizmus és a kisbaba összevonásával hozták létre, és azokra a milleniál és Z-generációs színészekre, modellekre alkalmazzák, akiknek már szülei is A-listás hírességek voltak.
- Az Eufória volt idén az egyik legnézettebb sorozat, melyet egy híres rendező fia készített és egy másiknak a lánya szerepelt benne.
- Maya Hawke színésznő nemcsak egyszerűen két híres szülő leszármazottja, de úgy is néz ki, mint ők.
Egyszerűen annyira úgy tűnik, mintha minden új, feltörekvő színész és modell híres szülővel rendelkezne, hogy még a hírességek gyereke kifejezés is egy rövid szóvá lényegült át: nepobébi. A TikTokon kész sorozatokat tettek közzé, melyekben nepobébik híres szüleit leplezik le, olyanokat, akikről nem is tudtuk, hogy a szülei közel vannak a tűzhöz. A híres szülők pedig egyre-másra kérik gyermekeiket, hogy maradjanak minél alázatosabbak és szerényebbek.
Maude Apatow (Judd Apatow és Leslie Mann lánya) a Porter magazinnak úgy nyilatkozott, a nepobébi kifejezés szomorúvá teszi. Zoë Kravitzot (Lenny Kravitz és Lisa Bonnet lánya) bizonytalanná teszi. Gwyneth Paltrow (Blythe Danner és Bruce Paltrow lánya) mélyen együtt érzett Hailey Bieberrel (Stephen Baldwin lánya és Alec Baldwin unokahúga): „az emberek bármikor képesek lehúzni, és azt mondani, nem vagy elég ide.”
A Lily-Rose Depp-botrány
Ha tovább kapargatjuk a felszínt, még rosszabb lesz. A modell és színésznő Lily-Rose Depp 16 évesen kapta meg első kampányát a Chanel divatháznál, ugyanannál a márkánál, ahol anyja, Vanessa Paradis is dolgozott. Egy évvel korábban apja, Johnny Depp oldalán debütált első filmszerepében is. Természetesen a vele készült interjúban tagadta, hogy a szülei segítették volna ezekben. „Ennek nem lenne semmi értelme” – mondta.
A válasz természetesen nem maradt el, a közösségi oldalakon könyörögtek Lily-Rose Deppnek, hogy „inkább maradjon csendben, és ne legyen ennyire kiábrándító”. Még a modell barátnői is beszóltak neki Instagramon: „sok nepobébi barátom van, akiket tisztelek, de ki nem állhatom, amikor hozzám hasonlítják saját magukat, én nem születtem bele a kényelembe, kilátással meg minden” – írta Instagram Storyjában például Vittoria Ceretti modell.
A név kötelez?
Az ellenszenv olyan erős azokkal a feltörekvő színészekkel, modellekkel szemben, akiknek már a szülei is híresek voltak, hogy azt hihetnénk, ez egy 21. századi jelenség. Pedig az igazság az, hogy a nepobébik mindig is jelen voltak Hollywoodban. Annyi történik csak, hogy a filmfolytatások és rebootok évtizedében egy híres, ismerősen csengő családnév értékes szellemi tulajdon.
A híres gyerekek könnyen elérhető marketingeszközként használhatják a nevüket, hogy – az összeesküvéselméletek szerint – könnyedén megkaphassák az áhított szerepeket. Ang Lee, a Pi élete és a Brokeback Mountain rendezője például elintézte, hogy fia, Mason legyen a Bruce Lee életrajzi film főszereplője, 2021-ben pedig két híres színész fia, Michael Gandolfini és Cooper Hoffman is követte apjuk nyomdokait. A streamingszolgáltatók sorozataiban, a Stranger Thingsben, Én még sosem…-ben vagy éppen a The Sex Lives of College Girlsben is ismerősen csengő neveket láthatunk a stáblistán.
Ám Hollywood ennél is tovább ment. A kisebb filmekben, mint amilyen például az I Am Ruth, a Sam & Kate, direkt arra mentek rá, hogy a híres szülő együtt szerepeljen nepobébijével (Kate Winslet és Mia Threapleton az előbbiben, Dustin Hoffman, Jake Hoffman, Sissy Spacek és Shuyler Fisk az utóbbiban). És ők csak a színészek.
És valahol a celebuniverzumban megtörténhetett az is, hogy Brooklyn Beckham (David és Victoria Beckham fia) címlapra kerülhessen a Variety fiatal Hollywoodról szóló különszámában úgy, hogy soha semmit nem csinált.
A 21. századi nepobébi tulajdonképpen akkor született meg, amikor 2019-ben fény derült arra az egyetemi felvételi botrányra, melynek nyomán Lori Loughlin és Felicity Huffman is börtönbe került. Tulajdonképpen megvásárolták gyerekeik helyét a jó nevű egyetemeken. A nepotizmus onnantól vált kifejezetten viccessé, amikor Loughlin lánya, Olivia Jade Giannulli, aki ismert YouTube-influenszer egyébként, láthatóan totálisan érdektelen maradt azzal kapcsolatban, hogy anyja még a börtönt is megkockáztatta azért, hogy ő jó egyetemre járhasson.
A nepobébispektrum
A nepobébiket leginkább egy széles spektrumon lehet elképzelni. A tetején a klasszikus nepobébik vannak, ismert nevek és A-listás szülők gyermekei, mint Dakota Johnson, Maya Hawke vagy Jack Quaid.
A következő szinten azok vannak, akiknek segítettek a családi kapcsolatok, még akkor is, ha a szülők neve nem annyira ismert. Például Lena Dunham ilyen nepobébi, akinek művész szülei minden bizonnyal megfelelő kapcsolatokkal rendelkeztek, vagy Billie Eilish, aki a szórakoztatóiparba született, mivel édesanyja szinkronszínésznő. Vagy Kristen Stewart, akinek anyja script supervisor volt hollywoodi produkcióknál.
A Hadid nővéreket nem könnyű besorolni, viszont az biztos, hogy a családi kapcsolataik biztosan segítették őket, hogy ne kelljen végigjárniuk a szamárlétrát. És valószínűleg húzhatunk egy vonalat Paris Hiltonnál, akinek ha azt mondjuk, hogy édesapja gazdag, nagyon finoman fogalmazunk.
A nepobébi útja
A nepobébik számára a sztárság akkor kezdődik, amikor még szó szerint bébik. A hírességek gyerekei először akkor jelennek meg a bulvároldalakon és közösségi médiában, amikor kikerülnek szüleik babavárós, szülés utáni és ünnepekkor készült képei. Ahogy cseperednek, a tény, hogy fizikailag hasonlítanak szüleikre, már elég ok arra, hogy cikkek szülessenek róluk. (Az elmúlt öt évben a People magazin nem kevesebb, mint 17 cikket írt arról, Ava Phillippe mennyire hasonlít édesanyjára, Reese Witherspoonra.)
Meghatározza a nepobébi sorsát, hogy a genetikai lottón mit húzott, és melyik szülőre mennyire hasonlít. Gondoljunk csak Kaia Gerberre, aki tulajdonképpen abból profitál, hogy pont úgy néz ki, mint szupermodell édesanyja, Cindy Crawford, míg Bruce Willis és Demi Moore lányai kétségtelenül pechesebbek és többet szenvedtek amiatt, hogy édesapjuk erőteljesebb és jellegzetes állszerkezetét örökölték.
View this post on Instagram
Amikor a nepobébik elérik azt a kort, hogy saját Instagram-profiljuk lesz, már saját jogon is egyre gyakrabban kerülnek a bulvármagazinokba. (Ekkor születnek a 8 ok, miért kövesd Reese Witherspoon lányát az Instagramon írások a nepobébikről.) Gwyneth Paltrow lánya, Apple például különleges neve miatt állandó téma. Kate Beckinsale lánya, Lily Mo Sheen pedig azért került címlapokra, mert szelfizett aktuális barátjával, aki a rajongók meggyőződése szerint hasonlít az apjára, Michael Sheenre. Ám ha egy ambiciózus nepobébi komolyabb helyet követel magának Hollywoodban, ezen a ponton már nagyobb teljesítményt is fel kell mutatnia.
Hogyan bizonyítják be, hogy saját jogon is tehetségesek? Hagyományos módon apukájuk és anyukájuk segít nekik az első lépéseknél. Apatow a legutóbbi a sorban, aki szülei projektjében kap áttörési lehetőséget, ám nem az első. 1969-ben Anjelica Houston még tinédzser volt, amikor az apja A Walk With Love and Death című filmjében megkapta első komoly szerepét. Maya Thurman-Hawke (Uma Thurman és Ethan Hawke lánya) egyike volt azoknak a színésznőknek, akiket meghallgattak a Volt egyszer egy Hollywood egyik kisebb szerepére, ám csak az ő videóján szerepelt Ethan Hawke, és valószínűleg ő volt az egyetlen, aki kapott egy nagy ölelést Quentin Tarantinótól és kacsintást a visszahívás után.
Amikor Witherspoon azt mondta barátjának, Mindy Kaling színésznőnek, hogy a fiát, Deacon Phillippe-et érdekli a színészet, Kaling beválogatta a Never Have I Ever cuki fiúi közé. „Nyilvánvalóan tehetséges, jól néz ki, ezért úgy gondoltuk, hogy remek lenne a szerepre” – mondta Kaling a Varietynek.
Az eredeti nepobébik Hollywoodban
A filmipar eredeti nepobébije valószínűleg Douglas Fairbanks Jr. volt, Douglas Sr. fia, Mary Pickford mostohafia, akik az 1920-as években a föld leghíresebb párja voltak. A Paramount produkciós cég vezetője, Jesse L. Lasky megérezte, milyen jó befektetés egy jó név, ezért a 13 éves fiúnak heti 1000 dolláros szerződést adott, és mindent megtett, hogy sztárt csináljon belőle.
Ahogy sokan az utána jövő nepobébik közül, Fairbanks Jr. sem ért el soha olyan magasságokba, mint apja, ám hosszú karriert futott be, összeházasodott Joan Crawforddal és könnyű élete volt. Az őt követő nepobébiket már inkább tragikus figuraként kezelte a közvélemény. Vegyük például ifjabb Frank Sinatrát. Míg apja menő módon bandázott akár bűnözőkkel, a fiáról ez egyáltalán nem mondható el, ugyanis elrabolták.
Egészen az 1960-as évekig kellett várni, hogy a második generációs sztárok között olyan csillagok tűnjenek fel, mint Liza Minelli és Jane Fonda, hogy az első hollywoodi celebgyerekek felérjenek Hollywood csúcsára és saját személyiségük legyen. Ám mindkettő esetében nagy szerepe volt annak, hogy Hollywoodban A-listás hírességgé válhattak saját jogon, hogy híres szüleiktől volt egy természetes távolságuk: Jane Fonda esetében az óceán, apja inkább Európában dolgozott, míg Jane Fonda Amerikában, Liza Minellinél sokkal tragikusabb volt az ok, az élet és a halál.
A TikTok előtt már a társadalomtudósok is behatóan tanulmányozták a nepobébi-jelenséget. Eva Maria Schörgenhuber osztrák kutató állapította meg, hogy a hírességek gyerekei élő kapocsként működnek a popkultúra történelmével, összekapcsolnak minket a múlt nosztalgikus álomképével, ezért rajongunk értük, imádjuk nézni őket.
Ez lehet az oka annak, hogy azokkal a nepobébikkel nincs is semmi problémánk, akiknél – mint Liza Minelli, Mariska Hargitay vagy Freddie Prinze Jr. esetében – a híres szülők meghaltak. Itt a tisztelet jeleként értékeljük azt, hogy a szüleik nyomdokába léptek. Kevesen hányják Michael Douglas, Laura Dern vagy Tracee Ellis Ross szemére, hogy a szüleik hírességek voltak. De még igaz ez az elv Dakota Johnson esetében is, akinek többgenerációs hollywoodi legendák vannak a családfáján, ám az igazán nagy sztárok felmenői között még Hollywood aranykorában voltak. Paradox módon azokat a nepobébiket szeretjük a legjobban, akiknek a leginkább kivételezett a helyzete.
Luca Guadagnino, aki kétszer is beválogatta filmjeibe Johnsont, egyszer azt mondta: „látom Tippi Hedrent benne”. Ezzel Dakota Johnson nagyanyjának, Hitchcock múzsájának vonásaira utalt. Ez lehet az a bizonyos, sokat emlegetett valami, a karizma, amit a kamera imád. Ez a valami pedig valószínűleg öröklődik, gondoljunk csak Zoë Kravitz vagy Kate Hudson megjelenésére, akik körül ugyanaz a szikra érezhető, mint amikor szüleiket látjuk. „Besétálnak a szobába, és ott van ez a valami – mondta egy rendező. – Tudják. Ők is tudják. Ilyenkor egy kicsit félünk. Mert ez nagyobb, mint te.”
Forrás: Vulture, Huffington Post, The Cut Fotó: Getty Images, IMDB