- Franco Zeffirelli Rómeó és Júliájának két főszereplője, Olivia Hussey és Leonardo Whiting terelte rá a figyelmet arra az etikai kérdésre, ha egyáltalán elfogadható, akkor mennyire és milyen formában a tini és gyerekkorú színészek szerepeltetése szexuális tartalmú jelenetekben, meztelenül.
- Brooke Shields abszolút naivan került olyan helyzetbe, hogy 12 évesen meztelenül kellett szerepelnie középkorú színészek szeretőjeként filmekben.
- Az az érv, hogy akkoriban más idők jártak ,nem teszi elfogadhatóvá, hogy gyerekek erotikus jelenetekben szerepeljenek.
Valószínűleg mindenki tudja, hogy a Rómeó és Júlia vége közel sem happy end. Franco Zeffirelli adaptációja azonban sikertörténet volt, legalábbis eddig. Az 1968-as film hatalmas sikert aratott, filmtörténeti klasszikussá vált. A két főszereplő, Olivia Hussey és Leonard Whiting még egy párt is alkottak egy kis ideig. Ez tökéletes reklám volt a Shakespeare-adaptációnak. Ugyan már rég nincsenek együtt, most mégis együtt perelték be a film készítőjét, a Paramount stúdiót 500 millió dollárra – azért, ahogy Zeffirelli bánt a két főszereplővel a forgatás alatt.
A két színész akkor 16 és 17 éves volt, és meztelenül is feltűnnek a filmben. Azonban, ahogy állítják, annak ellenére, hogy azt ígérték, testszínű ruhában lehetnek, „Zeffirelli arra kényszerítette őket, hogy meztelenül játsszanak, különben rosszul mutat a felvételen”.
Más idők jártak…
Ahogy általában ilyenkor, ezúttal is a „más idők jártak” kifogás volt a válasz. Ezek után nem csoda, hogy csak néhányan mernek felszólalni és elmondani, mi történt velük. A többség inkább csendben hallgat. Hussey és Whiting bírósági ügye azonban kinyithatja Pandóra szelencéjét. Aminek talán itt is van az ideje végre. Mert tényleg a 12 éves Jodie Fosterrel kell eljátszatni a lányt, akit szexmunkára kényszerítenek a Taxisofőrben?
Vagy rendben van Jenny Agutter meztelen fürdőzése az 1971-es Vándorregében, amikor a színésznő még csak 16 éves volt? A jelenetet Agutter tudtával és beleegyezésével forgatták. Sem Foster, sem Agutter nem beszélt még arról, hogy megbánta volna ezeket a szerepeket. De mennyi idősen elég felnőtt egy színész ahhoz, hogy beleegyezését adja? És vajon van lehetőségük meggondolni magukat később?
Vagy mi a helyzet Natassja Kinskivel? 13 éves volt, amikor Wim Wenders szerepeltette az 1975-ös Téves mozdulat (Wrong Move) című filmjében felső nélkül egy szexuális jellegű helyzetben. (Felnőttként dolgozott együtt Wendersszel Kinski többször is, a Párizs, Texas és a Távol és mégis közel című filmeken.)
14 éves korában egy horrorfilmben, a To the Devil a Daughter című filmben szerepelt teljesen meztelenül Kinski Christopher Lee mellett. 17 évesen egy szexvígjátékban, a Maradj meg ilyennek című filmben játszotta a gyakran meztelen tinédzser szeretőjét Marcello Mastrioanninak, aki akkor az ötvenes évei közepén járt. 1997-ben Nastassja Kinski így beszélt ezekről: „Ha lett volna valaki, aki megvéd vagy magabiztosabb lettem volna, nem fogadtam volna el ezeket. A meztelen dolgokat. Belül olyan volt, mintha kitépnének belőlem részeket.”
Ez csak Európában volt így…
Ha az 1970-es, 1980-as európai filmművészetét nézzük, rengeteg olyan ismert és kevésbé ismert film készült és fellelhető a mai napig, melyekben elmosódott az erotikus dráma és a gyermekek szexuális zaklatásának határa. Sokan mutogatnak a szabadelvű Európa és prűd Hollywood közötti különbségekre, még Olivia Hussey is. „Európában” – mondta 2018-ban a Varietynek a színésznő, amikor a Rómeó és Júliáról beszélt, „rengeteg filmben volt meztelenség. Nem számított ritkaságnak.”
Ám ahogy a más idők voltak frázis, úgy az Európa volt érv sem igaz. Az amerikai mozikban ugyanúgy használták a fiatal színészeket a szexuális tartalmakhoz. Brooke Shields csak 10 éves volt, amikor a Playboy egyik magazinja meztelen fotósorozatot készített róla. 14 éves korában, 1980-ban egy ellentmondásos szexuálisan túlfűtött reklámkampányhoz használta a Calvin Klein („Tudod mi van a Calvinem és köztem? Semmi” – szólt a szlogen.)
Csinos a kislány?
A kettő között pedig leforgatta a Csinos kislány című filmet 1978-ban, melyben egy szexmunkás 12 éves lányát alakította az 1917-ben, egy New Orleans-i bordélyban játszódó filmben. A rendező, Louis Malle bár európai volt, ám a történetet egy amerikai, Polly Platt írta, akit E.J. Bellocq fotóművész portrésorozata inspirált, melyet New Orleans vöröslámpás negyedében készített a fotós. Shields karaktere szexuális kapcsolatba kerül a Keith Carradine által játszott Bellocqkal, meztelenül pózol neki.
Már a film megjelenésekor nagy port vert fel, Rona Barrett amerikai tévéműsor-vezető egyenesen gyermekpornográfiának nevezte a filmet. Mások azt mondták, Shields érettebb a koránál, mintha ez helyénvalóvá tenné, hogy egy 12 éves gyerek meztelenül szerepel egy filmben és egy idősödő férfi szeretőjét játssza. Shield soha, senkit nem vádolt azért, mert gyerekként ilyen szerepeket kellett eljátszania.
Annyit mondott, „a naivitása megvédte a Calvin Klein reklámkampány idején”. 2021-ben a Guardiannek úgy nyilatkozott, „ma valószínűleg egy idősebb színésznő játszaná a szerepét, aki fiatalabb a filmben, ha egyáltalán el lehetne készíteni a filmet”. (Ebben a cikkünkben bővebben írtunk róla, hogyan navigálta bele Brooke Shieldset édesanyja és miért a gyermekkorú szexikon szerepébe.)
A Csinos kislány készítőit egyébként jogerősen elítélték és megbüntették, amiért nem helyénvaló képeket készítettek 16 év alatti gyermekről. A brit forgalmazó két olyan jelenetet is kivágott a filmből, melyeken Shields teljesen meztelen. Az 1987-es videókazettás változaton azonban a kivágott jelenetek is láthatók.
Amikor az anya adja el a lányát meztelen képekhez
A legdurvább eset valószínűleg mégis a francia színésznőé, Eva Ionescóé, akinek édesanyja, Irina fotózta le őt, és engedte meg, hogy mások is így tegyenek. Lánya 5 éves kora óta járult hozzá, hogy pénzért meztelenül és szexuális jellegű helyzetekben fotózzák a gyereket. Mielőtt 13 éves lett volna, Ionesco már meztelenül állt modellt az olasz Playboynak és szerepelt a német Der Spiegel címlapján, a számos meztelen filmszerepet nem is említve.
Több bírósági ítélet után a francia bíróság rendelkezett úgy végül, hogy Irina Ionescónak 80 ezer eurót kell fizetnie lányának kártérítésként, amiért kiállította, eladta vagy odaadta Eva képeit a hozzájárulása nélkül másoknak.
Ehhez képest Whiting és Hussey Rómeó és Júliája semmiségnek tűnik. Az ominózus jelenetekben Whiting hátsója villan fel egy másodpercig, illetve Hussey mellkasa. Ahogy Zeffirelli fia, Pippo rámutatott, a két színész korábban kifejezetten kellemes élményként beszélt a film forgatásáról nyilatkozataiban. Ahogy 2018-ban Hussey azt is kijelentette: „Mindenki azt gondolja, olyan fiatalok voltak, biztos nem is fogták fel, mit csinálnak. De mi nagyon is tudatában voltunk.”
A fenti példák között sok olyan eset volt, amikor hasonlóan vélekedtek a színészek. Ám Jonathan Wheeler gyermekek szexuális bántalmazására specializálódott ügyvéd szerint „ha valakit szexuálisan bántalmaztak és még később is úgy gondolja, nem is érezte annak ezt akkoriban, vagy azt hitte, ez egy jó élmény volt a forgatáson, ám később ez átfordul benne, ez nem hazugság”.
21. század és a meztelen tinik a filmekben
Ma sokkal nyíltabban és őszintébben beszélnek a filmek a tinédzserkori szexualitásról, ahogy például az HBO-n futó Eufóriában és a Netflix Szexoktatás (Sex Education) című sorozatában is. Ám nagyrészt a #MeToo-nak és a Harvey Weinstein-ügynek köszönhetően sokkal erősebben védik a fiatal színészeket. Akik ma a tiniket alakítják, szinte mindig elmúltak 18 évesek és gyakran kikötik a szerződésükben már előre, hogy nem lehet meztelen jelenete a karakternek. A szexjeleneteknél intimitáskoordinátorok segítik a munkát.
A kérdéses jelenetet a Rómeó és Júliában valószínűleg ma teljesen máshogy forgatnák le az intimitáskoordinátor Ita O’Brien szerint, aki a Szexoktatáson is dolgozott. „Pontosan megterveznénk és kidolgoznánk – mondta. – Így mire a forgatásra kerül a sor, semmilyen meglepetés nem lenne, minden úgy zajlana, ahogy előre elpróbáltuk.”
A kommunikáció és beleegyezés elengedhetetlen, a szülők, gondviselők, a színészek és filmkészítők között, a tényleges meztelenség ma nagyon ritka a filmekben. „Például ha valaki nem érezné magát kényelmesen meztelenül, testszínű bodyt és harisnyát visel, elrejtjük az intim jelentet paraván mögé és hátulról megvilágítjuk, hogy csak a sziluett látszódjon” – vetett fel néhány alternatív lehetőséget az intimitáskoordinátor.
Csak nagykorú vagy érett is a meztelenséghez?
Még így is vannak kétségeik a fiatal színészeknek. Attól, hogy bár nagykorú valaki, nem biztos, hogy mentálisan megfelelően érett ahhoz, hogy pontosan megértse, milyen következményei lehetnek annak, ha beleegyezik egy ilyen jelenetbe. Vagy ahhoz, hogy nemet merjen mondani arra, amit valójában nem akar.
Sydney Sweeney, az Eufória egyik színésze például azt kérte, ne legyen annyira meztelen bizonyos jelenetekben. „Amikor erre kértem Sam Levinsont, nem kényszerítettek rá” – mondta Sweeney. Az internet korában fontos tudatában lenni a színészeknek, hogy a filmvásznon megjelenő meztelenség örökre az online térben marad.
Akárhogy is végződik a Hussey-Whiting-ügy, Zeffirelli – akármilyen zseniális rendező is volt – abban tévedett, hogy a Rómeó és Júlia bukásra lett volna ítélve, ha a színészei nem meztelenek. Rengeteg adaptáció készült Shakespeare drámájából azóta anélkül, hogy átlépték volna a határokat, csak egyet, Baz Luhrmann 1996-os kasszasikerét említve Leonardo DiCaprióval és Claire Danesszel a főszerepben.
A találós kérdés a modern filmkészítők számára ugyanaz, mint amivel a drámaíró is szembenézett, amikor a Rómeó és Júliát írta: hogyan mutassa be a történetet anélkül, hogy belegabalyodna a szereplők kora miatti ellentmondásokba? Abban a korban, amikor Shakespeare írta, még mást jelentett a fiatalkorú. Ám az ötszáz évvel későbbi kísérletek nem öregszenek túl szépen.
Forrás: The Guardian Fotó: Getty Images, IMDB