Tény, hogy A korona nézőinek túlnyomó része már élt abban az időben, amikor a sorozat új évada játszódik, és túl jól emlékszik a brit királyi család életének ikonikus pillanataira. Ez egyben azt is jelenti, hogy soha nem volt még olyan nehéz dolga a sorozat korábbi évadaiban a jelmeztervezőknek, mint most, az 5. szezonnal.
Azt persze csak a Dior legnagyobb rajongói veszik észre, hogy Diana hercegnő biztos, hogy nem sétálgathatott volna azzal a Lady Dior táskával 1992-ben, amivel A koronában megjelent. A táskát ugyanis 1995-ben tervezték. A skót kocka szakértőiknek is lesz egy két szava, ha meglátják, milyen anyagot választottak Fülöp herceg ruhájához.
Tény, hogy a jó kosztümválasztás mindig kiemeli egy film vagy történet történetszálait, így A korona esetében is komoly problémát okozhatnak a divatbakik.
Margit hercegnő drága ékszerek nélkül nem önmaga
Rengeteg olyan epizód van A korona új évadában, ahol estélyt tartanak, ám van köztük egy, ami sokkal kiábrándítóbb az összes többinél. Ebben Margit hercegnő (Lesley Manville), aki mindig híres volt a feltűnő ékszerek iránti rajongásáról, és az egyik leghíresebb fotóján is fürdőköntösben azt a Poltimore-tiarát viseli, ami közel egymillió fontért (400 millió forint) kelt el egy aukción, úgy ment el egy estélyre, hogy nincs rajta semmilyen feltűnő ékszer.
Egy vacsorán, ahol első szerelmével, Peter Townsend kapitánnyal találkozik, Manville az élénk fuksziaszínű, puffos ujjú estélyi másolatát viseli, amit Margit 1992-ben egy jótékonysági estre vett fel. Ehhez a hercegnő akkoriban egy hatalmas rubin-gyémánt fülbevalót viselt hozzá illő nyaklánccal és brossal, ám ezek a sorozatban már nem jelennek meg. De ugyanígy hiányoznak II. Erzsébet királynő ékszereinek legértékesebb darabjai is A koronából, így kezdünk gyanakodni, hogy ez egyfajta stratégia a producerek részéről, hogy a királyi család tagjai annyira hétköznapinak tűnjenek, amennyire csak lehet?
A táskák és az ő idejük
Már-már kekeckedésnek tűnhet felhívni rá a figyelmet, de Diana hercegnő (Elizabeth Debicki) egy Lady Dior táskával látható egy 1992-ben játszódó jelenetben. Ezt a darabot azonban csak 1995-ben dobta piacra a Dior, ettől eltekintve azonban tökéletes munkát végeztek a jelmeztervezők Lady Di 1990-es évekbeli outfitjének reprodukálásán.
Diana a kilencvenes évek elején még inkább a borítéktáskákat preferálta, ritkán volt nála a királynő által is kedvelt kézitáska. Amikor pár évvel később elegánsabb stílusra váltott, mintegy kifejezve függetlenségét és világpolgár mivoltát, akkor lett a Lady Dior táska az egyik kedvence.
Imelda Staunton esetében az a legnagyobb hiba, hogy Erzsébet királynőként nagyon ritkán látható csak A koronában a királynő kedvenc Launer kézitáskájával. Ez megint egy szimbólum lehet a sorozat készítői részéről: a királyi családot az egyik olyan időszakában láthatjuk a sorozat 5. évadában, amit a leghangosabb botrányok öveztek?
Károly herceg túl laza a nyaraláson
A korona egyik epizódjában Károly (Dominic West) és Diana olaszországi nyaralásukon motorcsónakoznak, amiről azt mondták a sajtónak, hogy ez a második nászútjuk, ám valójában azért mentek el nyaralni, hogy megpróbálják rendbe hozni repedező házasságukat. A ruhájuk többet mond minden szónál.
Diana Vogue magazinnal a kezében napozgat, úgy tűnik, jól mulat, élénk, stílusos, laza nyaralós ruhákat visel. Ezzel szemben Károly még a reggelihez is öltönyben és nyakkendőben megy le. Ez látható a valódi fotókon, ezzel szemben a sorozatban gyakran látható laza, játszós ruhában Károly is.
Fülöp herceg skót kockás mellénye nem balmorali kockás
A koronában megjelenik a híres Ghillie-bál, amit a királynő kedvenc kastélyában, Balmoralban tartottak. Itt a királyi család mindig skót kockás ruhákban jelent meg. Volt saját skót kockája Erzsébet királynőnek, ezt viselte Erzsébettől Dianán át Fülöpig (Jonathan Pryce) az egész család. A sorozatban azonban a jelmeztervezők eltévesztették a kockákat, különösen ami egy apró, ám fontos kiegészítőt illet.
A való életben készült fotókon jól látható, hogy Fülöp herceg általában egy skótkockás mellényt visel Balmoralban, amit 1853-ban Albert herceg tervezett. A jelmeztervezőknek azonban nagyjából lehetetlen lett volna reprodukálni pontosan ezt a skótkockás mintát, mivel ezt csak a királyi család külön engedélyével veheti fel bárki. Így Fülöp kockás kiegészítői azért térnek el a valóságtól, mert a sorozat készítőinek reménye sem lehetett arra, hogy ezt az engedélyt megkapják.
Diana fürdőruhája nagyon olcsóra sikerült
Szintén az olasz jelenetnél szembeötlő, mennyire félresiklott Diana fürdőruhájának megjelenítése A koronában. A valóságban a hercegnő imádta a drága, luxusminőségű fürdőruhákat, például az izraeli Gottex saját mintát és összeillő kiegészítőket tervezett Dianának, amit valószínűleg mindenki látott és ismer, és csodálkozik, mennyire nem sikerült a jelmeztervezőknek eltalálniuk a leopárdmintát hozzá.
Fikció vagy valóság? Mutatjuk, mi volt másképp a valóságban, mint A korona sorozatban!
Nem minden arany, ami fénylik, és ez A korona sorozatra is igaz. A készítők mentségére legyen mondva, hogy történelmi drámát ígértek, és nem dokumentumfilmet, így nincs mit a szemükre vetni, de azért jó tudni, hogy mi volt másképp a valóságban, mint a kamerák előtt.Amit jól eltaláltak A korona jelmeztervezői
Nagyon nehéz dolga volt az ötödik évadban a jelmeztervezőknek, ezt el kell ismernünk, és vannak nagyon jól megoldott részletek is, nem csak hibák. Az egyik legnagyobb kihívást valószínűleg Margit és Anna hercegnő frizurája jelentette, mivel mindketten olyan kontyot viseltek, ami meghazudtolta a fizika és a gravitáció törvényeit, és valószínűleg rengeteg hajlakkot fogyasztottak.
A fodrászok azonban remek munkát végeztek, mind Anna (Claudia Harrison), mind Margit hercegnő esetében sikerült remekül elkészíteniük a hátrafésült kaptárfrizurát a két hercegi főre, ami a hetvenes évek óta ikonikus hajviseletük volt.
Csupán mítosz, hogy Diana csak a híres-hírhedt 1995-ös interjújára húzta ki fekete szemceruzával a szemét. Már évekkel korábban elkezdődött átalakulása, amihez hozzá tartozott az új, rövidebb haj és a szemek kiemelése a fekete kontúrral. Mary Greenwell sminkes szerint az 1991-es Vogue címlap volt az, ami mindent megváltoztatott. Ez csupán néhány hónappal volt korábban a valóságban, mint amikor A korona ötödik évadának története kezdődik.
Mindegy, hogy Mohammed Al-Fayed elcsábításáról van szó egy lóversenyen vagy az Andrew Mortonnal felvett titkos interjúról a hálószobájában, a sorozatban Diana sminkje tökéletesen kifejezi azt az érzelmi hullámvasutat, amiben függetlensége kivívásakor volt.
Mindegy, mit gondolunk arról, hogyan jelenítették meg Fülöp herceg kapcsolatát Penelope Knatchbullal (Natasha McElhone), az tagadhatatlan, hogy kiváló munkát végeztek a klasszikus, mégis laza öltözékek reprodukálásával.
A hasonlítgatás sokszor nem visz előbbre, ám itt muszáj megjegyeznünk, hogy ahol II. Erzsébet blúza nyakig be van gombolva, Knatchbul felső gombjai roppant kacéran nyitva maradnak, és selyemsálja is inkább csak egy kellemes kiegészítő, de takarni nem takarja a dekoltázsát.
A Serpentine galéria partiján viselte Diana hercegnő a nagybetűs bosszúruhát, miután Károly 1994-ben először vallotta be nyilvánosan, hogy hűtlen volt hozzá. Valószínűleg ez a legfontosabb ruha A korona ötödik szériájában.
Az eredeti ruhát Christina Stambolian tervezte, és zseniálisan egyensúlyoz az elegancia és szexisség határán. A koronából származó képeket látva sokakban felmerült, hogy a sorozatban kissé átkerült a hangsúly a szexisségre (nem túl mély a dekoltázs?), ám ha közelebbről megnézzük az összképet, biztosan nem áll meg ez a vád. „Hatalmas nyomást jelentett a bosszúruha” – mondta a Dianát alakító Debicki a Vogue-nak, hozzátéve milyen sokáig tartottak a ruhapróbák, mire minden stimmelt. Az eredeti koktélruha sokaknak tetszett, míg legalább ugyanennyi embert felháborított. 28 évvel később pontosan ugyanez történik, nem véletlenül ez a ruha A korona 5. évadának sztárja.
Forrás: The Telegraph Fotó: Getty Images, Netflix